KHASIAT AIR LIUR BASI

Salam pagi khamis semua...
sekadar berkongsi artikal dari email ini...


Air liur basi berkhasiat cerna sistem tubuh manusia
Air liur basi yang diminum bersama air biasa ketika bangun awal pagi
adalah penawar semula jadi paling mujarab dalam membentuk kesihatan seseorang insan.
   
 
Air liur basi yang dipandang jijik menyimpan khasiat
khusus bagi mencerna sistem dalam tubuh manusia..

 Keberkesanan air liur basi bagaimanapun hanya untuk keperluan tubuh
badan individu itu sendiri dan bukan untuk dikongsi dengan orang
lain.   Cara amalannya pula hanya berkesan jika seseorang itu bangun dari
tidur dengan terus meminum air putih biasa tanpa perlu mencuci muka,
berkumur-kumur atau membersihkan badan.

Sistem rawatan tersebut telah menjadi amalan
 Rasulullah S.A..W dalam kehidupan harian baginda dan telah dikesan kemujarabannya oleh pakar sains perubatan moden  

Nabi Muhammad   semasa hayatnya akan meneguk air putih biasa terlebih dahulu sebelum
baginda bersugi dan berwuduk menunaikan solat subuh setiap pagi.

Malah fungsi sumber semula jadi pada diri seseorang termasuk air liur
basi turut disebut dalam al-Quran serta hadis-hadis Nabi.

Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu
dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu,
wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku.
Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku

Kalau rajin. Tolong sebarkan kepada saudara Islam yang lain. Ilmu yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang mengajarnya meskipun dia sudah meninggal dunia
Allahuakbar!
Wallahua'lam bisshawab
wassalam.... .......

Comments

  1. ingatkan berguna buat peta kat bantal je...

    ReplyDelete
  2. Salam azlina

    Selalu dgr khasiat ni...tapi tak buat lagi....baca tak komen mama kat N3 bwh?

    ReplyDelete
  3. tak terbuat laa camni... dari kecik2 diasuh yg air liur basi tu kotor

    ReplyDelete
  4. Ye la akak..dulu masa study pun boleh kata 1 lecture tu honey belajar pasal kandungan air liur jer.Bagaimana ianya menunjukkan betapa Allah itu Maha Pencipta.Bersyukur dgn kebesaranNya..

    ReplyDelete
  5. TO ONE Z...
    he..he..byk kebaikan di sebaliknya...
    one z kalau dah jadi peta tu tak blh nak buat apa frem dan gantungkan je lah tak pun simpan dlm arkib...he..he..

    TO MAMA JU...
    yealah kak bkn senang nk amalkan benda yg jrg kita lakukan...tapi kalau bersungguh2 insyaallah blh kut..(ina sendiri pn kdg buat kdg lupa)..kak ina dah bca komen n3 semalam dan dah jwb di sana..

    ReplyDelete
  6. TO MATJOE...
    he..he..alah bisa tegal biasa..

    TO HONEY...
    memang dik terlalu byk nikmat dan rahmat srta kebaikan yg Allah berikan pada kita cuma kita sebagai hamba perlu mencari dan memahami setiap fadhilat atas segala cipataan Allah dimuka bumi ini..

    ReplyDelete
  7. salam kak..
    ermmm bagus skrg da tau ..
    mmg allah cipta sesuatu tu ada kegunaannya untuk kebaikan kite kan..

    ReplyDelete
  8. Kak Ina, memang mujarab petua ni. Dah pernah amal masa lepas bersalin dulu. Biasalah kak org lepas bsalin memang sembelit. So, hari pertama cuba, tak jadik lg. Hari kedua minum air selepas bgn tido, dok sekajap lambaian tandas pun memanggil. Hahahaaa

    ReplyDelete
  9. insyaAllah takat le ni sentiasa amalkan - saya minum 2 mugs! lepas selesai bersiap - lagi 1 mug + madu....he3x..rahsia sihat walafiat setakat hari ini - alhamdullilah

    ReplyDelete
  10. TO SERI...
    Yea seri alhamdulillah ilmu ini luas byk yg kita tak tahu dan pelajarikan..

    TO SERI NADHIRAH....
    alhamdulillah seri dah amalkannya dan dah rasakan keberkesanannya...sekrang amalkan lagi tak..he..he..

    TO SONATA....
    alhamdulillah mesti sonata awet muda kan rugi btl tak pergi perjumpaan PKDM hari tu kalau tidak blh jumpa sonata live lagi...

    ReplyDelete

Post a Comment

salam semua terima kasih sudi tinggalkan komen di sini semuga menambahkan lagi kemesraan ikatan ukhwah..

Popular posts from this blog

cacatan (episod akhir ) Umrah dan ziarah..

Jumaat Terakhir

Mohon ampun dan maaf...