Sakit Kepala Migrain

 Rasanya ramai di antara kira selalu mengalami migrain..saya juga tidak lepas dari mengalaminya tetapi tidaklah sampai tahap kronik...

 

walaupun saya jarang di serang migrain dan bila di serang tidak lah seteruk mana kekadang tu saya tahan sahaja sakit kepala tampa memakan apa-apa ubat sekadar rehat dan dapat tidur sekejap hilanglah tetapi kekadang tu bila dah 2 hari berlarutan baru saya makan ubat...

Kalau tidak silap saya tahap serangan migrain terhadap seseorang tu berbeza-bezakan dan punca serangan pun berbeza-beza..

Macam saya kalau kena migrain bila terdedah di dalam cuaca panas yang agak lama dan migrainya akan hilang bila dapat rehat di tenpat yg teduh dan rihat sepenuhnya...

Kekadang bila tak cukup rehat dan stress  tu saya selalu juga di serang migrain macam sekarang  ni...insyaallah tak lama sekejap lagi beransur baik....

di bawah ini ada artikal tentang  migrain yg saya dapat dari portal kesihatan di harap dapat membantu kita semua

Sakit Kepala Migrain


Usia berapa sakit kepala migraine biasanya mulai terjadi ?
Migrain biasanya mulai pada usia pubertas dan jarang mulai terjadi setelah usia 40 tahun.

Berapa kali biasanya serangan sakit kepala migraine dapat terjadi ?
Migrain mempunyai variabel serangan yang bervariasi tapi biasanya 1-2 kali per bulan. Beberapa migrain mempunyai keluhan sakit kepala 3-4 kali setahun . Pada beberapa wanita dilaporkan keluhan migrain biasanya dihubungkan dengan menstruasi .

Apa gejala yang timbul pada migrain ?
  1. sakit kepala sebelah ( 60% kasus )
  2. Kehilangan penglihatan atau sensoris
  3. tidak nafsu makan , mual ,muntah
  4. Takut sinar ( Photophobia ) dan takut bunyi-bunyian ( Phonophobia )
  5. Perubahan mood

Apa fase-fase komplit yang dapat terjadi pada serangan migraine ?
  1. Prodromal : pada fase ini dapat terjadi beberapa jam sampai beberapa hari dan terdapat perubahan mood , tingkah laku , nafsu makan dan kognitif .
  2. Aura : dapat terjadi dalam 1 jam sakit kepala dan sering terdapat gangguan penglihatan dan sensoris.
  3. Sakit kepala : Sakit kepala sering terjadi sebelah dan berdenyut
  4. Sakit kepala terminasi
  5. Postdromal : sesudah fase sakit kepala terminasi , serangan komplit migraine telah selesai .
Seberapa sering sakit kepala migrain disertai dengan aura ?
35% migrain disertai dengan aura . Tipe sakit kepala jenis ini disebut klasik migrain . Sedangkan migrain yang terjadi tanpa aura adalah migrain yang sering terjadi .
Lama sakit kepala biasanya 4-72 jam . Selama sakit kepala aktifitas sehari-hari dapat terganggu .

Aura seperti apa yang sering terjadi pada migraine ?

Visual aura sering terjadi termasuk didalamnya photophobia , sinar flashing . Sensory aura adalah keluhan yang berikutnya sering terjadi seperti baal atau kesemutan pada kaki . Kelemahan otot dan sulit bicara ( aphasia ) jarang terjadi .

Dapatkah makanan mengakibatkan migraine ?
Beberapa makanan dapat mengakibatkan migraine . Pada beberapa orang yang mempunyai riwayat mengkonsumsi makanan-makanan tertentu, yang dapat dihubungkan dengan meningkatnya frekwensi migraine adalah red wine .
Beberapa makanan yang diidentifikasi menjadi pencetus migraine adalah :
  1. Makanan yang banyak mengandung Thyramine ( keju , red wine )
  2. Makanan yang mengandung Monosodium Glutamate (MSG) seperti makanan China dan Meksiko
  3. Makanan yang mengandung Nitrat ( bologna,salami,smoked meat )
  4. Makanan yang difermentasi
  5. Alkohol ( red wine )
  6. Caffeinated ( softdrink,teh,kopi )
Obat-obat apa yang dapat berguna untuk mengurangi migrain ?
Untuk mengurangi dapat menggunakan obat penghilang rasa sakit dan istirahat , tetapi apabila sakit tidak berkurang segera hubungi Dokter Spesialis Saraf Anda .

Comments

  1. banyakkan berehat ina..jgn guna terlalu byk utk befikir...harap cepat sehat

    ReplyDelete
  2. samalah..aty kalo terlalu panas..mula lah stat migrain..

    ReplyDelete
  3. matjoe tinggal jejak. Assalammualaikum

    ReplyDelete
  4. salam kak..
    kalo da skit mmg tak boleh nk buat apakan..
    smoga akak cepat baik.. bykn rehat kak..

    ReplyDelete
  5. sy pun ada sakit pale dr kecik lg tp x serius.. dlu sampai muntah2.. skrg dah ok sket

    ReplyDelete
  6. salam ina,
    saya kalau sakit kepala, selalu masuk bilik air, buka shower dan biar air jatuh atas kepala, buat dalam setengah jam, selalunya jadi.. terus hilang sakit kepala
    dapat petua ni dalam drama siri Korea

    ReplyDelete
  7. Salam K.Ina,

    kadang2 kurang air dalam badan juga menyebabkan sakit kepala..kadang2 kita x sedar pengambilan air kita x cukup tambahan sekrg panas terik air banyak hilang dari tubuh.

    Banyakkan minum Air putih ye k.Ina...

    ReplyDelete
  8. salam k.Ina,
    betul kak ina,
    saya cakap melalui pengalaman..
    mak saya kata letak 2 botol air mineral yang 1.5l atau 2l tu atas meja biar boleh nampak bila kita dok kat umah.Pastu,pastikan habiskan 2 botol tu by the end of the day..Kalau masih ada air dalam botol tu hari tu,maksudnya kita x minum air yang cukup..air manis x aci ye k.Ina...

    ReplyDelete
  9. to kak nor..
    trmksh kerana mengambil berat migrain skit je kak krg rht kut..

    to atty..
    jln kat luar cuaca panas pastu msk kereta sejk keluar panas blk tu yg pening tu..

    to mat joe...
    waalaikummmussalam dik..trm ksh dtg sgh akk dh pi blog joe nk vote tpi x reti.

    ReplyDelete
  10. to seri...
    yea lah dik...trm ksh kerana mengambil berat...kkg tu nk rht pun x blh juga ada je kerja kecuali kalau dh tido tgh mlm tu dpt le rehat sepenuhnya..

    to maiyah...
    teruk jga sakit kepala maiyah..alhamdulillah le skrng dh beransur baik...

    to ibu intan..
    trmksh kerana mengambil berat ina akan cuba petua ni mana tahu berkesankan..

    to norlina...

    he..he.. trm ksh dik beri info pd akk nak minum air putih byk2 tu yg mslh tu kkdg akk ni sampai lpa nak minum...
    air manis x aci plk...
    akk suka sgt minum nescafe panas....
    mmg x elok tuk kesihatan tapi tak dpt nk thn selalu jga lggr pantang...

    ReplyDelete

Post a Comment

salam semua terima kasih sudi tinggalkan komen di sini semuga menambahkan lagi kemesraan ikatan ukhwah..

Popular posts from this blog

cacatan (episod akhir ) Umrah dan ziarah..

Jumaat Terakhir

Kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran..