Skip to main content

MEMULAKAN LANGKAH PERJALANAN

Salam jumaat yang mulia...
walau pun dalam keadaan yang batuk2 sedikit ini..tetapi ianya tidak membataskan saya untuk sama-sama meyumbangkan tenaga untuk sumber rezeki kami sekeluarga...
Pagi ini kami memulakan langkah perjalanan...sebenarnya tidak kemana pun tentu suspen kan kami ke lekir seperti yang saya janjikan kepada pelanggan saya Dee yg tinggal di KL tetapi barangnya saya hantar di rumah ayahnya di Lekir sahaja dalam 15 minit perjalanan dari rumah lebih kurang...ini adalah tempahan kali kedua dari dee...tempahan pertama telah selamat di terima...bulan lepas..

KEDAI SURAT KHABAR AYAH PELANGGAN SAYA TAK SANGKA DALAM MENGHANTAR BARANG PUN ALLAH KURNIAKAN REZEKI...SECARA TAK LANGSUNG PEKERJA KEDAI AYAH DEE PULA MEMBUAT TEMPAHAN BIRDHOUSE SERTA FLOORMATE...ALHAMDULILLAH..
tetapi sebelum itu saya poskan poslaju barang ismaliza dan faizal..harap dapat sampai dengan selamatnya...faizal meminta saya agar dapat poskan hari ini...jika tidak saya hendak mengeposkan pada esok atau hari isnin kerana baru sahaja semalam kami ke pejabat pos, tetapi terlanjur abang ada kerja di setiawan boleh le kami pos hari ini..alhamdulilah..
Tempahan dee 3 set birdhouse withstand...telah selamat saya dan cek abang hantar...

Selepas itu dalam perjalanan balik kami singgah di kedai cina yang membuat plate..sebenarnya petang ini suami saya ada mengambil job untuk membuat simen lantai  dan penghadang sinki kedai makan...seperti yang saya nyatakan dulu cek abang saya selepas bersara akan melakukan apa sahaja kerja dan tidak memilih pekerjaan selagi setiap kerja yang di lakukan itu halal di sisi islam....
semuga perkerjaan dunia dan amalan untuk akhirat kami seiring...siang di peruntukkan mencari rezeki di malam hari kita pertingkatkan amal dan ibadat sebaik mungkin...


Bila lihat keadaan apek ini saya jatuh kesian pula jalan pun dah tak larat tapi masih bekerja untuk meneruskan kelangsungan hidup...dengan keadaan kedai yang uzur berada di pekan setiawan yg di kelilingi oleh deretan kedai baru tapi dia masih seperti itu..seperti puluhan tahun yang lalu..

selepas semua urusan selesai kami berhenti makan sebab jam sudah menunjukkan menhampiri pukul 12.00 perut pun dah berbunyi...cek abang kata saya tidak payah masak le hari ni...lagipun sekejap lagi sudah hendak pergi sembahyang jumaat..

Alhamdulilah syukur dengan rezeki kami hari ini....hari jumaat dapat makan pisang free....kemudian terus balik kerumah kerana cek abang hendak bersiap-siap untuk ke sembahyang Jumaat...

sambil-sambil saya berkemas telepon berbunyi panggilan dari jiran saya...berbual sebentar dia menanyakan kenapa suara saya lain macam saja bunyinya ...tanyanya lagi saya tidak sihat ke...saya jawab saya batuk-batuk sedikit....baiknya jiran saya ini menyuruh saya letak talipon dan tunggu di luar rumah dia ingin datang  memberikan saya ubat sakit tekak dan batuk...
alhamdulillah ....syukur mendapat jiran yang baik dan mengambil berat...

Comments

  1. salam ina,

    ini jane...lama x jumpa. lama akak coti blogging. hehe!!! wei, kencang bisnes weh!!

    ReplyDelete
  2. @jane
    wlkslm kak jane...
    khabar baik kak lama x dengar berita akk selmat kembali ke alam maya

    ReplyDelete

Post a Comment

salam semua terima kasih sudi tinggalkan komen di sini semuga menambahkan lagi kemesraan ikatan ukhwah..

Popular posts from this blog

Bercuti di Bukit Tinggi

Assalamualaikum wbt... Syukur atas segala kurniaan Allah swt... Sekadar perkongsian cacatan percutian jika ada yang baik dari cacatan ini ambillah ibrah kebaikannya...jika yang buruk jadikan sebagai sempadan..
Mohon ampun dan maaf di atas sebarang kekhilafan yang datang dari kelemahan diri saya sendiri... Cuti sekolah baharu sahaja lepas...sebenarnya kami sekeluarga jarang dapat bercuti di waktu cuti persekolahan...cek abg selalu waktu cuti sekolah waktu itu juga di arah bertugas di luar daerah...
Alhamdulillah kali ini rezeki dapat bercuti di musim cuti sekolah.. Di sebab kan cuti cek abang yang asyik bertunda.. Tiba-tiba permohonan cuti cek abang di luluskan...  kami tidak tahu kemana hala tuju percutian kami kali ini.
cek abang akak kata tidak mengapa kita jalan sahaja lah...kemana2.. kami sekeluarga mengambil keputusan ke rumah anak yang sulung di Setia Alam...
kami tidur di rumah anak semalam...kebetulan menantu akak tunjuk gambarnya semasa berjalan2 ke Bukit Tinggi,Pahang....
a…

Mohon ampun dan maaf...

Kepada semua....
Di kesempatan ini saya ingin memohon ampun di maaf jika ada khilaf dan dosa saya terhadap semua....


mohon maaf jika ada tulisan-tulisan saya di blog ini ada menyinggung perasaan rakan2 blogger samaada yang lama ataupun yang baru...
Insyaallah Jumaat ini saya dan keluarga (bonda,anak sulung dan anak bongsu) akan berangkat ke tanah suci....doa kan perjalanan ibadah kami di permudahkan Allah hendaknya...


Rabbi yassir wala tu a'assir..


ya allah kami ingin dan akn menunaikan umrah
namun kami banyak dosa ya Allah..
dosa besar..dosa kecil, dosa yg kami ketahui
dan dosa yg tdk kami ketahui..
ya allah kau ampunilah kami
sesungguhnya kami manusia yg kerdil
lagi hina yg allah..

Ya allah bantulah kami..
Ajarilah kami..
Aku ingin pergi ke rumahmu semata-mata keranamu
Ya Allah..semata2 keranamu ya allah..

Ya Allah, aku mencari hati yang indah
Untuk ku serahkan kepada Mu
Tapi apakan daya
Hati yang ada…
Hati yang ini, masih tercela

Ya Allah, ajar aku untuk meminta yang terbaik dari Mu
Ilmu ku terbatas…

Kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran..

Alahamdulilah ahad lepas dengan izin Allah kami dapat mengadakan majlis kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran...walaupun ada perubahan di saat-saat akhir oleh jemaah surau..asalnya bacaan yassin dan doa akan di adakan selepas isyak...jadi beberapa hari sebelum hari kenduri saya telah menjemput jiran-jiran,saudara mara dan sahabat handai pada waktu selepas solat isyak menghampiri lewat petang imam surau mengatakan ada pertukaran waktu ahli jemaah surau hanya berkelapangan untuk kenduri tahlil selepas solat maghrib...

BACAAN TAHLIL DAN DOA DI ADAKAN DI DALAM RUMAH OLEH KAUM LELAKI..



SETELAH SELESAI TAHLIL DAN DOA..KAUM LELAKI BERSOLAT JEMAAH DI LUAR RUMAH..
TERHARU DEANGAN JIRAN YG HUJUNG SEKALI DUDUK DI DEPAN PINTU BELUM SEMBUH SEPENUHNYA SELEPAS OPERATION KAKI (KENCING MANIS)...TETAP HADIRKAN DIRI....DATANG DENGAN DI BANTU BERJALAN...SYUKRAN YA ALLAH..

KAUM IBU MASUK KE DALAM PULA UNTUK MENJAMU SELERA..

Kami hanya bertawakal...tak kisah berapa orang yang hadir untuk majlis bacaan …