Posts

Showing posts from 2011

Surat Cinta....

Image
Assalamualaikum....

Hari ini saya bercerita tentang puteri tunggal saya Nur 'Aleya addina...jika rakan blogger lama pasti sudah selalu membaca n3 saya tentang pu3 aleya saya ini....

Tak lama lagi aleya sudah sekolah darjah satu...alhamdulilah aleya sudah mula lancar menulis dan membaca sejak berumur 4 tahun..walaupun tak pernah ke mana-mana sekolah sebelum itu...aleya hanya bersekolah tadika sewaktu berumur 6 tahun sahaja...
Bermakna dia sudah boleh menulis dengan mengeja sendiri sejak itu aleya selalu tulis surat di kertas A4 dan beri pada kami baca kalau dia merajuk ke...hendakkan sesuatu ke....
pernah ada sekali tu di sebesar-besar kertas A4 dia cuma tulis "abah dah tak sayang aleya...tak mahu belikan aleya donut big apple"..bila dia bagi je kertas tu pada abahnya kami sakit perut  menahan gelihati...

sekarang ni abah aleya kerja luar mungkin kerana terlalu rindu dan ingatkan abahnya semalam tiba-tiba sahaja aleya bagi surat ini pada saya dia kata hantar dekat FB abah…

Bila hati berdetik....

Image
Assalamualaikum semua....

alhamdulilah bern3 lagi saya hari ini.....

Semenjak cek abang selalu kerja luar daerah saya ada lebih sedikit masa untuk diri sendiri.....saya pula jenis yang tidak berapa suka keluar rumah jika tampa urusan tertentu....
Bersembang.. di rumah jiran2 juga saya tidak berapa suka ...kerana perkara tersebut lebih banyak buruk dari baiknya..
Namun jika sesekali saya berjumpa tetap bertegur sapa dan bertanya khabar dan menghadiri juga kenduri kendara dan kuliah agama mingguan di surau .....di situ kami saling bertegur sapa dan bertanya khabar...

Saya lebih banyak berbual dengan cek abang dan anak-anak...jangan tak tahu anak bujang saya boleh layan sembang ibunya sampai berjam-jam pelbagai topik semua boleh...dari hal2 keagamaan atau hal-hal umum dan mereka juga tak segan berkongsi cerita mereka...

Masa yang terluang ini saya isikan dengan memperbaiki bacaan al-quran dan membaca buku....pelbagai buku saya baca dari bacaan santai sehingga ke bacaan ilmiah dan agama..…

Nur 'Aleya Addina....nak masuk tahun satu...

Image
Assalamualaikum semua.....semuga di rahmati Allah selalu hendaknya...

Tahun depan 2012 Insyaallah Aleya akan masuk tahun satu...
saya sudah pun membelikan kasut sekolah untuk aleya kerana kaki aleya kecil jadi kena beli awal-awal semasa saya beli pun saiz yg paling kecil sekali sudah habis tinggal yang display je...(saiz yg paling kecil pun masih longgar buat aleya)
Baju pula...kena jahit sendiri le nampaknya sebab tak ada baju kurung untuk saiz badan leya ....saiz seragam yang paling kecil pun baju kurungnya sahaja dah panjang bawah sampai hampir tak nampak kain kalau pakai.....
fikirkan sekolah agama mana pula untuk di hantar....kawasan perumahan sudah terlalu ramai penduduk sekolah agama kerajaan banyak yang sudah penuh....
.hati saya yang berdebar boleh ke aleya ni....
rasanya sejak 2,3 tahun yang lepas kalau tidak silap saya ada ujian IQ untuk pelajar tahun satu...
saya tak ada pengalaman sebab masa abang-abang aleya dulu tak ada ujian IQ ni...

adakah sesiapa yang tahu dan sudi b…

La Tahzan....

Image
Assalamualaikum.......
Menghirup udara rahmat dari Allah....alhamdulilah...
Sebagai insan biasa aku  sesekali tak dapat lari dari menghadapi ujian dan dugaan...itulah kehidupan...sesekali hati menangis....namun dalam tangisan tetap redha dengan ujian yg dihadapi.... belajar untuk sabar menghadapi.... dan bertawakal kehadrat illahi.....dan dengan itu keringlah air mata dengan pengaduan terhadap illahi...kehadratnya aku berserah diri.... Allah sentiasa ada buat kita...



Memohon Limpahan nur kasihmu Ya Allah...

Image
Subuh Jumaat yang syahdu....terasa tersentuh di hati...Ulangtahun kelahiran aku dan suami pada tahun ini jatuh pada hari Jumaat dan hari ini...Jumaat 25-11-11 juga adalah ulangtahun perkhawinan kami yang ke 21......
Ya Allah ku bermohon rahmat dan keberkatanmu di hari yang mulia ini berkatilah baktera perkhawinan kami....panjangkan jodoh kami sehingga ke hujung nyawa..kurniakanlah di dalamnya taufik danhidayahmu agar kami dapat hiasinya dengan iman dan taqwa...amin ya..rabbal alamin...

Ya Allah satukan rasa cinta kami di bawah limpahan nur kasihmu.....

Saling mencintai hanya kerana Allah.....
Saling menyayangi hanya kerana Allah.....
Saling membahagiakan hanya kerana Allah.....
Hanya kerana Allah sahaja yang dapat menumbuhkan...
rasa..cinta,kasih sayang dan kebahagiaan tersebut.....



Ibadah korban...

Image
Assalamualaikum....

Di doakan agar semua berada dalam rahmat dan kasih sayang Allah selalu hendaknya.....
Hari raya korban tahun ini saya berhari raya bersama keluarga sahaja di taratak kami...tidak pulang ke kampung kerana anak pun sudah semakin hampir dengan peperiksaan...

Di sebabkan cek abang AJK surau ..mesyuarat telah di adakan sebelum hari raya korban untuk agihan tugas..tahun ini kawasan taman kami melakukan korban 4 ekor lembu dan 2 ekor kambing...
walaupun dalam keadaaan hujan ibadah korban tetap di lakukan...alhamdulilah semuanya selesai dengan sempurna...

selepas solat maghrib saya menerima berita di bahawa rakan sekelas kami sewaktu bersekolah dulu telah pergi untuk selama-lamanya menyahut panggilan illahi ....Inalilahiwainailahirojiiun.....(sebenarnya kami semua baru bertemu kembali di FB awal januari yang lalu...dan kakak2 senior telah pun menubuhkan satu Group untuk EX-STUDENT SAB KL,sek aminuddin baki kl)...
di situ kami mengetahui segala info terkini...
semuga roh Ar…

Pemidang/Bidai...

Image
Assalamualaikum semua...
Kali ini saya hendak bercerita pasal deko pula..kalau ada yang masih ingat dahulu cek abang ada buat pemidang/bidai yang asalnya hendak di letakkan di ruang dapur memisahkan tempat memasak dan singki kabinet dapur macam pisahkan dapur basah dan dapur kering..kononlah sebenarnya bukan layak pun untuk dapur basah atau kering kerana bila membasuh pinggan tetap menggunakan singki yang sama...
Setelah bidai 4 pintu tersebut siap saya pun meminta kak ani lukiskan FA di sebabkan hasil lukisan kak ani tersangat cantik tak jadi le hendak di letakkan di dapur saya letakkan di ruang tamu berhampiran dengan meja lappy saya..
Jadinya di dapur masih tiada bidai penutup...baru-baru ini sejak selepas saya mengajar di bakat ramai pula tetamu yang bertandang kekadang sewaktu saya sedang memasak...dan kebanyakan tetamu memang gemar melawat hingga ke dapur...jadi segan juga le bila waktu memasak ruang dapur yg sedang bersepah itu di lawat...
cek abang dengan rela hati dan rajinny…

Anis...dan Che Amran...

Image
Assalamualaikum.....

Bertemu kembali di arena maya ini dengan izin Allah....

Saya memang suka membaca....rasanya hidup saya akan sepi jika sehari tampa membaca..seperti kita mengaji setiap hari...bergitu juga saya membaca setiap hari ...
membaca itu adalah jambatan ilmu..
"Sesungguhnya rumah akan terasa luas oleh penghuninya dan akan didatangi malaikat,dijauhi syaitan dan akan membanjir kebaikan pula di dalamnya........jika sentiasa di bacakan al-quran di dalamnya.
Sebaliknya rumah itu akan terasa sempit bagi yang menghuninya danakan didatangi syaitan serta tidak ada kebaikan di dalamnya jika tidak di bacakan Al-quran..(hadis riwayat Ar-Darini)

saya akan membaca apa sahaja yang mendatangkan menafaat pada diri...tidak kira majalah,buku-buku ilmiah atau bacaan santai seperti novel-novel..
Banyak juga novel yang berada di pasaran sekarang tidak sekadar mainan perasaan banyak ilmu yang kita dapat kutip..ada novel yang di sertakan petikan dari firman-firman Allah...ada novel yang menc…

Memenuhi permintaan...

Image
assalamualaikum.....semua...

Alhamdulilah bertemu lagi kita di arena maya ini dengan izin Allah swt....

Cuaca di sini setiap malam hujan...alhamdulilah....
N3 kali ini di tujukan juga khas Buat Ucu http://ainhany.blogspot.com/ untuk  tidak menghampakan ucu inilah dia hasil tangan cek abang dan  akak yang tidak seberapanya ini...harap sudilah terima seadanya untuk di tatapi...
rak-rak adalah handmade dari cek abang akak..manakala menghiasnya dengan tisu decaupage adalah hasil dari tangan akak pula...

Seperti yang akak janjikan akak akan publishkan hasil tangan akak seadanya ini sudah lama tak buat decaupage ni sebenarnya kira-kira 6 bulan lepas...
ok biarlah gambar yang menceritakan segala2nya..


PLASTIC BOX
TEAPOT PLAQUE
EGG RACK

LETTER RACK

P/S: Ucu sms alamat kat akak ...akak nak hadiah kan salah satu dari barang2 kt sini untuk ucu....

adakah kerana alahan....

Image
assalamualaikum.......
aiman mula selesema...minggu kedua aiman demam ..keluar darah melalui hidung...aiman memang selalu berdarah hidung bila cuaca panas sangat tetapi selalu terjadi sehari sahaja tetapi kali ini berlarutan hingga 4 hari...

Saya bawa aiman ke klinik.....tanya pada doktor kenapa aiman selalu berdarah di hidung...doktor kata hidung berdarah ni tiada ubatnya...dia tanya kan apa yang aiman makan beberapa hari sebelum ini...kalau tak silap saya sejak abahnya bawa balik coklat dari langkawi aiman makan coklat tanpa henti....kemudian masa dia demam dan tak lalu makan saya bancuhkan milo untuk aiman minum....
menurut doktor orang yg selalu hidung berdarah ni tak di galakkan makan coklat dan minum ais...padahal aiman selalu minum ais hampir setiap hari...dan suka sangat makan coklat..


Beberapa hari kemudian cek abang pula tidak sihat selesema,,kemudian anak kedua faaiz dan akhir sekali aleya demam panas,batuk,selesema ...
setelah sembang2 dengan doktor salah satu faktor mungk…

sambungan cerita semalam

Image
kali ini  Biarlah gambar yang bercerita....

Inilah keluarga besar cek abang 9 adik beradik semua ada cuma seorang adik sahaja tak dapat balik tetapi anak-anak dan isterinya ada bersama...


9 orang ada beradik abang bersama keluarga masing-masing adik yg keempat sahaja yang tiada kerana bertugas di hari raya..

ayah dan ibu mertua bersama 8 dari 9 orang anak-anaknya..


ibu dan ayah mertua bersama kesembilan-bilan orang menantunya...


ibu dan ayah mertua bersama 33 orang cucu-cucunya..

sambutan raya di Parit Yaakob tetap meriah..part 1

Image
Assalamualaiku......
Semuga kita semua sentiasa berada dalam rahmat dan kasih sayang Allah selalu...

Selepas bersalaman di pagi raya kami bertolak ke kampung abang di Muar...walaupun berat hati meninggalkan emak yang masih belum sihat...namun tetap meneruskan perjalanan kerana tidak mahu menghampakan keluarga di sebelah sana yang menanti kami dengan penuh harapan..

Alhamdulilah sambutan raya di sebelah abang tetap meriah kebetulan tahun ini giliran rumah emak mertua menjadi tuan rumah bagi perjumpaan adik beradik di sebelah emak mertua...
selepas solat zohor perjumpaan di mulakan dengan majlis tahlil dan di ikuti kemudiannya dengan jamuan hari raya...
saat ini bertemulah ibu/ayah saudara dan sepupu-sepupu cek abang memang meriah sangat...

Berhenti makan di hentian air keroh tak banyak kedai yang di buka....minum air tin je...aiman masih berselera makan soto walaupun baru je lepas makan nasi impit dan rendang dekat rumah opah tadi...



masing-masing khusyuk semasa bacaan yassin...
Selepa…

Sabar,Redha dan Berbaik sangka.....

Image
Assalamualaikum......

Terlebih dahulu saya mengucapkan ribuan terima kasih kepada rakan-rakan blogger yang mendoakan kesembuhan bonda tercinta.....
Redha dengan ujian di bulan yang mulia ini.....sesungguhnya Allah itu maha mengetahui...maha pengasih dan penyayang dan kepadanya sahaja saya memohon pertolongngan....

Terasa terlalu perit bila emak sakit tapi saya tidak dapat berbakti untuk menjaganya....sayu hati namun apa kan daya saya tinggal jauh dari emak....anak-anak akan menduduki peperiksaan dan suami saya pula terpaksa bertugas luar daerah...jika tidak mahu juga saya tinggalkan anak-anak pada jagaan suami dan pulang untuk menjaga emak...namun apa kan daya hanya doa dari kejauhan...

setiap hari saya zikir dan membaca ayat-ayat suci dan pahalanya saya hadiahkan untuk emak...memohon limpah dan kasih sayang allah agar memberi kesembuhan untuk emak dan kekuatan semangat untuk emak menghadapi kesakitannya...
jika jasad ini boleh di bahagi dua..pastinya satu lagi akan berada di sisi em…

Berita sedih....

Image
Assalamualaikum...
Hari ini 5 ramadan....2011......

EMAK MASIH MEMAKAI ALAT BANTUAN OKSIGEN UNTUK PERNAFASAN JIKA TIDAK MEMAKAINYA EMAK TIDAK DAPAT BERNAFAS DENGAN BETUL...
ADIK SAYA SEDANG MENYUAPKAN MAKANAN PADA EMAK...SEBELUM INI WLAU PUN SAKIT EMAK MASIH BERPUASA..PETANG TADI EMAK DI PAKSA MAKAN OLEH DOKTOR 
Seharusnya pagi tadi saya ke hospital membuat rawatan susulan akibat sakit dada yang saya alami selama berminggu...belum sempat saya menerima rawatan saya mendapat panggilan dari cek abang mengatakan dia dapat panggilan dari adik bahawa emak telah di masukkan ke hospital akibat di serang asma....
Inilah kali pertama emak di masukkan ke wad hospital sepanjang hayatnya....
Bergegas ambil anak-anak dari sekolah terus bertolak balik ke Kuala Selangor....call adik lagi adik kata emak masih berada di wad kecemasan sedang di beri pertolongan kerana kesukaran bernafas....adik kata 2 hari sebelum ni emak dia dah bawa emak ke hospital tapi masih belum baik walau telah di beri bantuan ok…

Kesiannya anak ibu...

Image
Asslamualaikum.......

waktu ini aleya masih terbaring lesu setelah beberapa kali muntah....berkmakna perut aleya kosong lebih lama dari kita yang berpuasa ini...

Alhamdulilah hari sudah 3 ramadan bermakna sudah 3 hari kita menjalani ibadah puasa....bern3 sementara menunggu solat terawih..saya berterawih di rumah sahaja...aleya pula kurang sihat...

Ingin kongsi bersama..aleya adalah anak saya yang keempat dan telah berusia enam tahun jadi tahun ini saya ingin mendidik aleya berpuasa ...aleya mula berlajar berpuasa agak lewat dari abang-abangnya....abang-abang aleya sudah mula berpuasa penuh sejak berusia 5 tahun lagi...

Dua hari lepas aleya hanya mampu berpuasa sampai pukul 1 tengahari sahaja dan hari ini saya memujuknya berpuasa penuh sehari...kasihan juga kerana aleya ni jenis yang tidak pemakan dan dia tak pandai makan dengan kuantiti yang banyak...dia makan sedikit...itu pun kurang selera...banyangkan sahur hanya dengan susu secawan dan dua suap nasi...berbuka pun sepiring nasi pun …

Pink n Green...n beads 2

Image
Assalamualaikum....

Salam jumaat yang mulia...
Bercerita lagi tentang  pink n green kalau ada yang masih ingat kain ela yang saya beli di NIGHT MARKET..he..he.. sekarang ni dah jadi baju dan sudah siap di jahit manik...

Dahulu saya ada juga mengambil tempahan jahit manik ni..tetapi sejak mata mula merabun ni saya dah tak ambil tempahan  namun minat menjahit tak pernah luput...cuma sekarang sekadar sebagai hobby mengisi masa lapang dan jahit di baju sendiri dan anak-anak sahaja...

Aleya semua baju kurung dia mesti jahit manik....bila dah siap bukan main suka...



baju aleya..
/ sibuk aleya minta saya siapkan jahit manik di bajunya bila dah siap seyum meleret siap ucapkan terima kasih ibu...pandai ibu jahit  he..he.. bodek le tu..

MY TOOLS..

Masih kah kau ingat.....

Image
Assalmualaikum....

alhamdulilah..bertemu lagi di sini buat sekian kalinya ....

Masih ingat tak lagi dahulu saya ada n3 tentang kaki mesin lama...akhirnya kaki mesin telah pun saya siap make over pada bulan lepas tak buat apa pun...

cuma spray putih dan di atas nya saya letak cermin tebal berwarna gelap...cermin tebal ini adalah cermin meja sisi yang ada pada zaman saya kecil-kecil dulu cerminnya memang boleh angkat dan letak...

dan saya jadikan kaki mesin jahit ini sebagai meja laptop saya yg di letakkan di ruang tamu.. berhampiran dengan ruang menonton...jadi sambil2 online boleh le jeling-jeling rancangan tv,atau pantau si kecil aleya yg memang suka bermain di ruang menonton dan membuat kerja sekolah juga di situ..


INI SETELAH SIAP DI MAKE OVER DAN DI BUAT MEJA LAPTOP..
IKUTI GAMBAR DI BAWAH PROSES MAKE OVER YG PALING SENANG DI DUNIA..HE..HE..



INI WAJAH ASAL KAKI MESIN JAHIT SEBELUM DI MAKE OVER...



LANGKAH KEDUA..SELEPAS DI SPRAY..PERMUKAAN ATAS KAKI MESIN JAHIT YANG KOSONG DI LETA…

Gathering Santai

Image
Assalamualaikum.....

Peracangan untuk bertemu dengan fb dan blogger MANJUNG/IPOH/PERAK.. akhirnya tarikh di pilih pada 9hb Julai.2011 iaitu sehari selepas ulangtahun kelahiran cek abang...walau di KL suasana tegang dan kelam kabut...tetapi kami di sini...alhamdulilah tenang dan gembira bertemu bersama..
Pagi itu saya agak sibuk menyiapkan kelengkapan cek abang yang akan bertugas luar ....pada pukul 10 pagi dan gathering pada pukul 3.00 petang...kami bawa pot luck masing-masing..
Mengikut perancangan diikutkan ramai  yang akan hadir...namun sebagai manusia kita hanya mampu merancang Allah juag yang menentukan..ramai pula yang terpaksa batalkan kehadiran di saat-saat akhir.. Apa pun walau tidap ramai yang hadir pertemuan tetap mesra dan meriah....kali ini kami bergader-gader bawa anak masing-masing.. dan pengalaman dan pendapat saya perjumpaan bawa bersama anak-anak dan keluarga jadi lebih meriah...saling bersilaturrahim antara satu sama lain...alhamdulilah..
saya dan aju antara yang terawal …

Dugaan yang datang...

Image
Assalamualaikum........

Inilah  kehidupan yang harus kita tempuhi....seharusnya apa jua dugaan yang mendatang harus aku tempuhi dengan redha....

Sebagai ibu dan insan sesekali terasa tewas..dan lelah namun aku segera bangun sedarkan diri...baru sedikit aku di uji...haruskan aku merintih bergini....
Biar tumpah air mata namun menyerah lemah jauh sekali...bangkit dengan pengharapan terhadap illahi berdoa dan beruseha agar semuanya akan baik-baik nanti...insyaallah...


Detik Waktu Yang Berlalu

Image
ASSALAMUALAIKUM.....

SALAM PAGI JUMAAT YANG MULIA SEMUGA KITA SEMUA BEROLEH KEBERKATAN DAN KASIH SAYANG DARI ALLAH SWT..

..


detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa tergores bagai lukisan seribu mimpi berjuta sepi hadir bagai teman sejati di antara lelahnya jiwa dalam resah dan air mata ku persembahkan kepada-Mu yang terindah dalam hidupKU meski ku rapuh dalam langkah kadang tak setia kepada-Mu (Allah) namun cinta dalam jiwa hanyalah pada-Mu maafkanlah bila hati tak sempurna mencintai-Mu(Allah) dalam dada ku harap hanya diri-Mu yang bertakhta detik waktu terus berlalu semua berakhir pada-Mu

NOTA:...senikata yang saya bold dan warna kan benar-benar menusuk sanubari...sehingga menitiskan air mata keinsafan..dan penyesalan di atas kekhilafan diri...

Ketinggalan...

Image
Sekarang ni cek abang selalu out-station..balik sekejap out-station lagi....bila balik pun sibuk kerja pula jadi sudah jarang-jarang keluar...

Bila cek abang tak ada saya lagi le jarang keluar malam...kira tak keluar waktu malam jika tiada keperluan walaupun kedai berdekatan rumah..
Biasanya SIANG ambil dan hantar anak balik sekolah sahaja...di sini waktu siang tiada aktiviti jualan buah di tepi-tepi jalan.

Malam ni keluar ke kedai buku dekat rumah sekejap sebab tempoh untuk pulangkan majalah yang di sewa dah agak lewat....
sampai kedai buku terbau haruman bau buah durian...toleh-toleh..pandang-pandang nun di seberang jalan ada peniaga menjual buah durian....cuba ke sana...

Sebenarnya saya tidak pandai sangat beli buah durian ni selalunya abang yang pilih...jadi takut kena yang tak elok sekadar untuk melepaskan rasa teringin sahaja...

"Assalamualaikum pak cik..buah dari mana ni dari kampung...(sebuah tempat di kawsan perak)."..
"dah musin durian yea pak cik"..
&quo…