Skip to main content

Semuga Bergini Selamanya...

Antara sedar atau tidak sekejap sahaja masa berlalu...sudah masuk bulan april bermakna sudah masuk empat bulan NUR 'ALEYA ADDINA sudah bersekolah tadika....
sejak aleya bersekolah..memang agak lebih masa terluang untuknya....hantar dan ambil aleya...ke sekolah..lihatkan kerja sekolahnya...di tadika aleya balik agak leawat pukul 12.30 baru balik kerana dia sambung mengaji iqra di sekolahnya...

Seperti biasa tadika mestinya mengajar doa-doa dan surah-surah lazim...hari-hari ada sahaja doa yang aleya baca...doa masuk/keluar tandas,doa keluar/masuk rumah, dan lain2 doa...antara doa yang rajin di baca saya sangat tersentuh dengan doa ibu bapa yang aleya baca....
alhamdulilah aleya lengkap solat 5 waktu sehari walau hanya pandai baca al fatihah sahaja dalam solat...dia akan solat berjemaaah dengan kami...sekarang ni lepas solat dia berdoa sendirian...doa ibu bapa yang selalu di pelajari di sekolah...
alhamdulilah semuga...aleya dan abang-abangnya tetap mendoakan kami sehingga dewasa....semasa hayat atau seseudah hayat kami tidak di kandung badan lagi....insyaallah..
Semuga semua anak-anak kita  sentiasa mendoakan kita semasa hayat ada lebih-lebih lagi setelah kita tiada..kerana setelah kita tiada kita sentiasa menantikan doa-doa dari anak-anak  yang soleh....mudah2an amin..
dan sebagai anak juga kita seharusnya tidak sesekali lupa untuk mendoakan kedua-dua ibu-bapa kita...

.. 


"ya allah ya tuhanku,cucuri rahmat dan kasihilah kedua ibu-bapaku,seperti mereka mengasihiku dan menyayangiku sewaktu kecil"

رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ

"Rabbanaghfir Lii Wa Li Waalidayya Wa Lil Mu'miniina Yauma Yaquumul-hisaab"
"Ya Tuhan kami, beri ampunlah aku dan kedua ibubapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat)

Comments

  1. Salam kak ina,

    Alhamdulillah sejuk perut ibu yang mengandung:)
    Mcm nie ucu pun kena balajaq dgn aleyalah..boleh sayang??Mudah-mudahan istiqamah aleya ye..kita cuma ada SATU ibu dan ayah...dan tak ada yang bermakna melainkan mendoakan mereka selalu dan selalu....sama2 kita saling mdoakan..

    Hati anak teramat bersih ddan ibu bapalah yng mencorakkannya..Amin

    ReplyDelete
  2. @ainhany
    waalaikummussalam dik...

    alhamdulilah...sentiasa mendoakan yang baik2 buat anak2 tersayang juga untuk kedua ibu-bapa sendiri/mertua..

    ucu la ni laeya duk sibuk baca buku syarat2 sah sembahyang.rukun solat dan perkara yg membatalkan sembahyang dgn mama...ucu doakan aleya terang hati na..

    ReplyDelete
  3. salam kak ina,

    alhamdulilllah..
    pasni ucu kena cari buku kat pesta buku laaa utk leya..insyaALLAH mudah2an kesampaian hajat ucu kan..doa kan ucu jugak tau..Amin

    ReplyDelete
  4. @ainhany
    wlklsm ucu...

    mudah2an amin..trm ksh kerana ingatkan leya

    ReplyDelete

Post a Comment

salam semua terima kasih sudi tinggalkan komen di sini semuga menambahkan lagi kemesraan ikatan ukhwah..

Popular posts from this blog

Bercuti di Bukit Tinggi

Assalamualaikum wbt... Syukur atas segala kurniaan Allah swt... Sekadar perkongsian cacatan percutian jika ada yang baik dari cacatan ini ambillah ibrah kebaikannya...jika yang buruk jadikan sebagai sempadan..
Mohon ampun dan maaf di atas sebarang kekhilafan yang datang dari kelemahan diri saya sendiri... Cuti sekolah baharu sahaja lepas...sebenarnya kami sekeluarga jarang dapat bercuti di waktu cuti persekolahan...cek abg selalu waktu cuti sekolah waktu itu juga di arah bertugas di luar daerah...
Alhamdulillah kali ini rezeki dapat bercuti di musim cuti sekolah.. Di sebab kan cuti cek abang yang asyik bertunda.. Tiba-tiba permohonan cuti cek abang di luluskan...  kami tidak tahu kemana hala tuju percutian kami kali ini.
cek abang akak kata tidak mengapa kita jalan sahaja lah...kemana2.. kami sekeluarga mengambil keputusan ke rumah anak yang sulung di Setia Alam...
kami tidur di rumah anak semalam...kebetulan menantu akak tunjuk gambarnya semasa berjalan2 ke Bukit Tinggi,Pahang....
a…

Mohon ampun dan maaf...

Kepada semua....
Di kesempatan ini saya ingin memohon ampun di maaf jika ada khilaf dan dosa saya terhadap semua....


mohon maaf jika ada tulisan-tulisan saya di blog ini ada menyinggung perasaan rakan2 blogger samaada yang lama ataupun yang baru...
Insyaallah Jumaat ini saya dan keluarga (bonda,anak sulung dan anak bongsu) akan berangkat ke tanah suci....doa kan perjalanan ibadah kami di permudahkan Allah hendaknya...


Rabbi yassir wala tu a'assir..


ya allah kami ingin dan akn menunaikan umrah
namun kami banyak dosa ya Allah..
dosa besar..dosa kecil, dosa yg kami ketahui
dan dosa yg tdk kami ketahui..
ya allah kau ampunilah kami
sesungguhnya kami manusia yg kerdil
lagi hina yg allah..

Ya allah bantulah kami..
Ajarilah kami..
Aku ingin pergi ke rumahmu semata-mata keranamu
Ya Allah..semata2 keranamu ya allah..

Ya Allah, aku mencari hati yang indah
Untuk ku serahkan kepada Mu
Tapi apakan daya
Hati yang ada…
Hati yang ini, masih tercela

Ya Allah, ajar aku untuk meminta yang terbaik dari Mu
Ilmu ku terbatas…

cacatan (episod akhir ) Umrah dan ziarah..

Assalamualaikum....

N3 kali ini adalah cacatan yang terakhir mengenai perjalanan kami menjadi tetamu Allah... 6hb april. (mlm)1012 sehingga 10 april (zohor) kami berada di madina al munawarah.. Mulai 10 april (mlm) .2012 sehingga 19 hb april.(selepas zohor) 2012.. kami berada di tanah suci mekkah al mukaramah..
...ibadah umrah di selang seli dengan ziarah..bermiqat di jaranah.,tanaim... Lawatan ke muzium, ladang unta,jabal rahmah, gua hira dan sebagainya...
alhamdulilah jemaah lelaki dapat bersolat jumaat di masjidil haram...sampai juga saat dan ketika terpaksa meninggalkan bumi mekah yang di cintai... kesayuan menyelubungi hati...di tambah 2,3 hari sebelum balik emak di serang asthma...alhamdulilah sehari sebelum pulang emak bertambah sihat dengan izin Allah yang mengkabulkan doa dari rakan-rakan jemaah yang lain...
Saat kaki melangkah untuk tawaf wida...saat melontarkan pandangan terakhir pada kaabah...saat membaca doa selepas tawaf wida...air mata berlinangan tanpa di sedari...
&quo…