Skip to main content

sambutan raya di Parit Yaakob tetap meriah..part 1

Assalamualaiku......
Semuga kita semua sentiasa berada dalam rahmat dan kasih sayang Allah selalu...

Selepas bersalaman di pagi raya kami bertolak ke kampung abang di Muar...walaupun berat hati meninggalkan emak yang masih belum sihat...namun tetap meneruskan perjalanan kerana tidak mahu menghampakan keluarga di sebelah sana yang menanti kami dengan penuh harapan..

Alhamdulilah sambutan raya di sebelah abang tetap meriah kebetulan tahun ini giliran rumah emak mertua menjadi tuan rumah bagi perjumpaan adik beradik di sebelah emak mertua...
selepas solat zohor perjumpaan di mulakan dengan majlis tahlil dan di ikuti kemudiannya dengan jamuan hari raya...
saat ini bertemulah ibu/ayah saudara dan sepupu-sepupu cek abang memang meriah sangat...

Berhenti makan di hentian air keroh tak banyak kedai yang di buka....minum air tin je...aiman masih berselera makan soto walaupun baru je lepas makan nasi impit dan rendang dekat rumah opah tadi...



masing-masing khusyuk semasa bacaan yassin...

Selepas majlis tahlil bermesra dengan saudara mara sambil menjamu selera di rumah mertua tahun ini adik beradik ibu mertua berkumpul di rumah mertua..


Sebahagian dari keluarga besar sebelah ibu mertua yang sempat bergambar..

insyaallah berambung esok ...

Comments

  1. Salam

    Wah seronoknya bila ramai2 berkumpul. hehe sapa yg masak?

    ReplyDelete
  2. selamat malam semua n selamat hari raya

    http://batulesung.blogspot.com/2011/09/nak-ipad.html

    ReplyDelete
  3. Salam Aidilfitri...

    wah meriahnya...Selamat Hari Raya Aidilfitri maaf zahir & batin

    ReplyDelete
  4. @mama ju,
    alhamdulilah kak ju...

    masak...ina sampai lewat ambil bahagian mengemas je lah tapi selalu kalau ada makan2 kami msk adik beradik dan ipar duai...
    adik beradik abang lelaki perempuan semua rajin ke dapur...jadi menantu2 pun kenalah rajin sama..he..he..

    ReplyDelete
  5. @ozzy
    slm aidil fitri tuk ozzy juga mohon maaf zahir dan batin..

    meriah...alhamdulilah..

    ReplyDelete

Post a Comment

salam semua terima kasih sudi tinggalkan komen di sini semuga menambahkan lagi kemesraan ikatan ukhwah..

Popular posts from this blog

Bercuti di Bukit Tinggi

Assalamualaikum wbt... Syukur atas segala kurniaan Allah swt... Sekadar perkongsian cacatan percutian jika ada yang baik dari cacatan ini ambillah ibrah kebaikannya...jika yang buruk jadikan sebagai sempadan..
Mohon ampun dan maaf di atas sebarang kekhilafan yang datang dari kelemahan diri saya sendiri... Cuti sekolah baharu sahaja lepas...sebenarnya kami sekeluarga jarang dapat bercuti di waktu cuti persekolahan...cek abg selalu waktu cuti sekolah waktu itu juga di arah bertugas di luar daerah...
Alhamdulillah kali ini rezeki dapat bercuti di musim cuti sekolah.. Di sebab kan cuti cek abang yang asyik bertunda.. Tiba-tiba permohonan cuti cek abang di luluskan...  kami tidak tahu kemana hala tuju percutian kami kali ini.
cek abang akak kata tidak mengapa kita jalan sahaja lah...kemana2.. kami sekeluarga mengambil keputusan ke rumah anak yang sulung di Setia Alam...
kami tidur di rumah anak semalam...kebetulan menantu akak tunjuk gambarnya semasa berjalan2 ke Bukit Tinggi,Pahang....
a…

Mohon ampun dan maaf...

Kepada semua....
Di kesempatan ini saya ingin memohon ampun di maaf jika ada khilaf dan dosa saya terhadap semua....


mohon maaf jika ada tulisan-tulisan saya di blog ini ada menyinggung perasaan rakan2 blogger samaada yang lama ataupun yang baru...
Insyaallah Jumaat ini saya dan keluarga (bonda,anak sulung dan anak bongsu) akan berangkat ke tanah suci....doa kan perjalanan ibadah kami di permudahkan Allah hendaknya...


Rabbi yassir wala tu a'assir..


ya allah kami ingin dan akn menunaikan umrah
namun kami banyak dosa ya Allah..
dosa besar..dosa kecil, dosa yg kami ketahui
dan dosa yg tdk kami ketahui..
ya allah kau ampunilah kami
sesungguhnya kami manusia yg kerdil
lagi hina yg allah..

Ya allah bantulah kami..
Ajarilah kami..
Aku ingin pergi ke rumahmu semata-mata keranamu
Ya Allah..semata2 keranamu ya allah..

Ya Allah, aku mencari hati yang indah
Untuk ku serahkan kepada Mu
Tapi apakan daya
Hati yang ada…
Hati yang ini, masih tercela

Ya Allah, ajar aku untuk meminta yang terbaik dari Mu
Ilmu ku terbatas…

Kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran..

Alahamdulilah ahad lepas dengan izin Allah kami dapat mengadakan majlis kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran...walaupun ada perubahan di saat-saat akhir oleh jemaah surau..asalnya bacaan yassin dan doa akan di adakan selepas isyak...jadi beberapa hari sebelum hari kenduri saya telah menjemput jiran-jiran,saudara mara dan sahabat handai pada waktu selepas solat isyak menghampiri lewat petang imam surau mengatakan ada pertukaran waktu ahli jemaah surau hanya berkelapangan untuk kenduri tahlil selepas solat maghrib...

BACAAN TAHLIL DAN DOA DI ADAKAN DI DALAM RUMAH OLEH KAUM LELAKI..



SETELAH SELESAI TAHLIL DAN DOA..KAUM LELAKI BERSOLAT JEMAAH DI LUAR RUMAH..
TERHARU DEANGAN JIRAN YG HUJUNG SEKALI DUDUK DI DEPAN PINTU BELUM SEMBUH SEPENUHNYA SELEPAS OPERATION KAKI (KENCING MANIS)...TETAP HADIRKAN DIRI....DATANG DENGAN DI BANTU BERJALAN...SYUKRAN YA ALLAH..

KAUM IBU MASUK KE DALAM PULA UNTUK MENJAMU SELERA..

Kami hanya bertawakal...tak kisah berapa orang yang hadir untuk majlis bacaan …