adakah kerana alahan....

assalamualaikum.......
aiman mula selesema...minggu kedua aiman demam ..keluar darah melalui hidung...aiman memang selalu berdarah hidung bila cuaca panas sangat tetapi selalu terjadi sehari sahaja tetapi kali ini berlarutan hingga 4 hari...

Saya bawa aiman ke klinik.....tanya pada doktor kenapa aiman selalu berdarah di hidung...doktor kata hidung berdarah ni tiada ubatnya...dia tanya kan apa yang aiman makan beberapa hari sebelum ini...kalau tak silap saya sejak abahnya bawa balik coklat dari langkawi aiman makan coklat tanpa henti....kemudian masa dia demam dan tak lalu makan saya bancuhkan milo untuk aiman minum....
menurut doktor orang yg selalu hidung berdarah ni tak di galakkan makan coklat dan minum ais...padahal aiman selalu minum ais hampir setiap hari...dan suka sangat makan coklat..


Beberapa hari kemudian cek abang pula tidak sihat selesema,,kemudian anak kedua faaiz dan akhir sekali aleya demam panas,batuk,selesema ...
setelah sembang2 dengan doktor salah satu faktor mungkin kerana memelihara anak kucing "baby" di dalam rumah..anak-anak ada asma..walaupun baby membuang najis di pasir khas yg di sedia kan...tetapi hama pada bulu dan najis baby memberi alahan kepada sesiapa yang ada menghidap asma...

saya dalam delima kami dah mula sayang pada baby....saya terpaksa letak baby di luar rumah kerana kesihatan anak2 lebih di utamakan...hari pertama baby di luar dia sibuk mengiau nak masuk ke rumah ...kesiam tengok dia...namun apa kan daya..sesekali baby masuk juga dia macam tahu2 je masuk rumah terus duduk bawah meja...
semuga baby kuat semangat duduk di luar rumah pandai2 jaga diri jangan merayap jauh-jauh..sehari 5 x saya akan beri baby makan...baby pun macam tahu2 je bila buka pintu tengok dia tak ada di kawasan poarch kereta saya teriakkan namanya sahaja.."baby mari makan cepat....ni mama dah siapkan ni"...tahu2 cepat je dia muncul di depan saya...

Comments

  1. Alahan kut yer kak, moga aleeya makin sihat yer

    ReplyDelete
  2. salam Ina,
    jika semenjak ada baby, anak2 ina jadi bersin selalu...itu biasanya tindakbalas alahan terhadap bulu kucing dan hama yang ada pada bulunya.Penghidap asma biasanya mmg alah kepada benda2 sebegini.

    ReplyDelete
  3. Assalam..

    Sekarang mmg musim demam..kalau pegi klinik pun blh tgk ramai yg demam..moga cepat sembuh

    p/s-entry saya tentang hospital tu ada maksud lain..bkn ditujukan pada org melayu krn org melayu mmg jaga org tuanya.

    ReplyDelete
  4. Salam K.Ina.Agaknya skrg tgh musim dmm la kak sbb cuaca kejap panas..kejap hujan.
    Semoga Kluarga akak sihat selalu & anak2 akak baik dr dmmnya.

    ReplyDelete
  5. Inyaallah anak2 tak ada apa2.Tu alahan disebabkan asma.Sabar yer kak Ina..

    ReplyDelete
  6. salam kak ina,

    mudahan semua anak2 ucu kembali sembuh dan sihat...Dari kejauhan ucu mndoakan kebaikan. InsyaALLAH, Sabar lah kak...ujian dan redza..Amin

    ReplyDelete
  7. @atie
    itulah atei akk pn serba slh doc ckp mungkin juga faktor alahan..tapi sekrang ni pun musim demam,batuk dan selesema..

    ReplyDelete
  8. @Wati @Shida Abdul Rahman
    wlklsm kak shida...
    tu lah sekarang ni kitten ina dh letak kt luar tapi sesekali dia curi msk juga mgkin sebab dh kenal tuannya...kesian juga tgk dia..tapi demi kesihatan anak2...
    sebenarnya dia org yg terlebih syg kt 'baby' ni

    ReplyDelete
  9. @ozzy
    trm ksh ozzy mendoakan....

    yea le tu yg confius tu samaada alahan pd kucing atau pun memang musim orang demam sekarang ni...

    btw...betul psl n3 tu dr pengamatan saya masa emak kat hospital hr tu kaum cina dan india mmg terbiar x de langsung anak2 jaga...kaum kita ada juga le seorang yg lain semua ada ahli keluarga yg jaga..

    ReplyDelete
  10. @♥♥azatiesayang ♥♥
    wlklsm atie...yealah atie skrng ni musim demam...trm ksh kerana mendokan amin

    ReplyDelete
  11. @azleen
    yealah lin insyaallah semuga semuanya pulih seperti biasa...

    ReplyDelete
  12. @ainhany
    wlklsm ucu....
    insyaallah kak ina akn sentiasa sabar dan redha...
    terima kasih kerana mendoakan kesembuhan buat anak2...amin

    ReplyDelete

Post a Comment

salam semua terima kasih sudi tinggalkan komen di sini semuga menambahkan lagi kemesraan ikatan ukhwah..

Popular posts from this blog

Bercuti di Bukit Tinggi

cacatan (episod akhir ) Umrah dan ziarah..

Jumaat Terakhir