Surat Cinta....

Assalamualaikum....

Hari ini saya bercerita tentang puteri tunggal saya Nur 'Aleya addina...jika rakan blogger lama pasti sudah selalu membaca n3 saya tentang pu3 aleya saya ini....

Tak lama lagi aleya sudah sekolah darjah satu...alhamdulilah aleya sudah mula lancar menulis dan membaca sejak berumur 4 tahun..walaupun tak pernah ke mana-mana sekolah sebelum itu...aleya hanya bersekolah tadika sewaktu berumur 6 tahun sahaja...
Bermakna dia sudah boleh menulis dengan mengeja sendiri sejak itu aleya selalu tulis surat di kertas A4 dan beri pada kami baca kalau dia merajuk ke...hendakkan sesuatu ke....
pernah ada sekali tu di sebesar-besar kertas A4 dia cuma tulis "abah dah tak sayang aleya...tak mahu belikan aleya donut big apple"..bila dia bagi je kertas tu pada abahnya kami sakit perut  menahan gelihati...

sekarang ni abah aleya kerja luar mungkin kerana terlalu rindu dan ingatkan abahnya semalam tiba-tiba sahaja aleya bagi surat ini pada saya dia kata hantar dekat FB abah..bagi abah baca...
Aleya..aleya terharu juga saya membaca surat aleya dan ada bahasanya seperti tulisan orang dewasa mungkin ini pengaruh dari pembacaanya....memang aleya suka guna bahasa baku..(bahasa buku) dan memang selalu kalau bercakap dia menggunakan ayat penuh...

Inilah rupa surat cinta aleya yang di tulis untuk abahnya....penuh dengan love yg berwarna-warni...
yang atas sekali adalah tarikh abahnya pergi bertugas luar daerah dan tarikh kembali..(siap harinya)....bila lepas sehari dia akan palangkan tarikh tersebut dan kira berapa bilangan hari yang tinggal untuk abahnya balik nanti....


antara yang tertulis..."aleya sayang ayah".....dan "kasih sayang seorang anak terhadap ayahnya ".
sangat menyentuh hati saya...
Aleya memang menggangil abahnya sekejap ayah ..sekejap abah...kena mood dia kekadang tu papa pun jadi ...macam itu juga bila dia menulis surat ini....
saya pun aleya panggil sekejap ibu dan sekejap mama....sampai saya pun terikut-ikut dengan panggilan aleya sekejap saya bahasakan diri saya mama,sekejap ibu dengannya...


Lucu pun ada kebetulan sekarang ini gigi kekal aleya sudah mulai tumbuh...tapi gigi susu belum tanggal lagi...sempat lagi tulis perkara tersebut dalam surat untuk abahnya.

Comments

  1. salam ziarah kak,akak dgn ank2 sihat ka?bertuahnya pu3 akak dah pndai nulis ye?

    ReplyDelete
  2. @azlina 2
    walaikummussalam dik...

    alhamdulilah akk dan anak2 sht hendaknya..
    terima kasih sudi ziarah akk di sini...
    alhamdulilah pu3 sudah blh menulis dan membaca sejak berumur 4 thn lagi tapi berterabur le tulisannya...

    ReplyDelete
  3. Salam ina

    Moga ina selalu dlm keceriaan dan dlm lindungan Allah sentiasa.
    Kita akan terharu bila baca hal anak2. Terus galakkan mereka. Anak2 kak pun masa 6, 7 th kak galak baca novel lepas tu cuba apa2 pertandingan. Besar sikit baca novel ingeris, insayallah penulisan mereka hebat!
    Seronokkan ada anak masih kecil!

    ReplyDelete
  4. @mama ju,
    wlklsm kak...
    alhamdulilah amin...
    trm ksh kak ats panduan dan info yg di beri..
    yea le kak ank2 kecil ni penghibur di kala duka..

    ReplyDelete

Post a Comment

salam semua terima kasih sudi tinggalkan komen di sini semuga menambahkan lagi kemesraan ikatan ukhwah..

Popular posts from this blog

cacatan (episod akhir ) Umrah dan ziarah..

Jumaat Terakhir

Mohon ampun dan maaf...