Skip to main content

Kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran..

Alahamdulilah ahad lepas dengan izin Allah kami dapat mengadakan majlis kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran...walaupun ada perubahan di saat-saat akhir oleh jemaah surau..asalnya bacaan yassin dan doa akan di adakan selepas isyak...jadi beberapa hari sebelum hari kenduri saya telah menjemput jiran-jiran,saudara mara dan sahabat handai pada waktu selepas solat isyak menghampiri lewat petang imam surau mengatakan ada pertukaran waktu ahli jemaah surau hanya berkelapangan untuk kenduri tahlil selepas solat maghrib...

BACAAN TAHLIL DAN DOA DI ADAKAN DI DALAM RUMAH OLEH KAUM LELAKI..



SETELAH SELESAI TAHLIL DAN DOA..KAUM LELAKI BERSOLAT JEMAAH DI LUAR RUMAH..
TERHARU DEANGAN JIRAN YG HUJUNG SEKALI DUDUK DI DEPAN PINTU BELUM SEMBUH SEPENUHNYA SELEPAS OPERATION KAKI (KENCING MANIS)...TETAP HADIRKAN DIRI....DATANG DENGAN DI BANTU BERJALAN...SYUKRAN YA ALLAH..

KAUM IBU MASUK KE DALAM PULA UNTUK MENJAMU SELERA..

Kami hanya bertawakal...tak kisah berapa orang yang hadir untuk majlis bacaan yassin itu lah rezeki kami....dalam hati saya tak lepas berdoa rabbi yassir wala tu assir.....ya Allah kau permudahkanlah..janglah di persulitkan...amin...

Di panjatkan kesyukuran kehadrat illahi semuanya dengan kehendaknya jua....jiran-jiran dan jemaah surau yg lain dengan sendirinya hadir awal syukur.....
dan yang membuatkan saya menangis termalu terhadap illahi ialah sebagai hamba yang kerdil dan banyak melakukan khilaf dan dosa ini...Allah masih melimpahkan rahmat dan kasih sayangnya terhadap keluarga kami....rumah saya yang kecil ini dapat menampung jemaah surau lelaki untuk bersolat jemaah isyak di rumah saya (anggaran jemaah lelaki dalam 40 orang)..
subahanallah..........

AMIN...AMIN YA RABBUL ALAMIN..


SELAMAT MENJAMU SELERA
HARAP SUDI MENJAMAH HIDANGAN KAMI YANG SEADANYA..


KAUM IBU SABAR BERATUR IKUT GILIRAN...



JEMPUTAN DH MULA BERANSUR PULANG.

Ya Allah makbulkanlah doa2 mereka buat kami ya Allah rahmatilah mereka semua dan keluarga kami....ampunilah dosa-dosa kami....
TERIMA KASIH KEPADA JIRAN-JIRAN,SAHABAT HANDAI SERTA SAUDARA MARA YANG SUDI HADIR KE KENDURI KAMI YANG TIDAK SEBERAPANYA INI...
JIKA ADA TERKURANG KAMI MEMOHON KEMAAFAN..

Comments

  1. As Salam azlina......itulah adat berjiran. Kunjung mengunjungi dlm majlis2 begini....insyaallah kalau kita baik dgn jiran2 begitulah sebaliknya yg akan dibalas.....alhamdulillah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlklsm kak hani...

      alhamdulilah syukur...semuga ikatan ukhwah yg terjalin berpanjangan...amin

      Delete
  2. ASlkm

    Lama tak dgr cerita.
    Alhamdulillah, suka tgk ukwah yg terjalin.
    Bukan senang nak dptkan qariah semby 40 orang! memang rezeki.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlklsm mama...

      yea mama sejak aleya msk tahun satu ni beze sikit hantar dan ambil dia balik sekolah...
      alhamdulilah dgn rezeki kurniaan illahi....trm ksh buat jiran2,saudara mara dan rakan taulan yg hadir

      Delete
  3. salam kak ina,

    amin, amin Ya ALLAH, perkenankan dan mkbulkanlah doa mereka yang berhajat dgnMU ini.

    Alhamdulilah seronok dgn semngat kejiranan ni. ramai tetamu dan jemputan.Tentu adik leeya pun puas hati layan tetamu nie..sejuk mata memandang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlklsm ucu...

      alhamdulilah..amin....aleya sampai demam le esok hari nya (selepas kenduri)...alhamdulilah dh sht dah sekarang ni...

      Delete
  4. AMEEN..semoga segala dua'a dimakbulkan ALLAH..

    ReplyDelete

Post a Comment

salam semua terima kasih sudi tinggalkan komen di sini semuga menambahkan lagi kemesraan ikatan ukhwah..

Popular posts from this blog

Bercuti di Bukit Tinggi

Assalamualaikum wbt... Syukur atas segala kurniaan Allah swt... Sekadar perkongsian cacatan percutian jika ada yang baik dari cacatan ini ambillah ibrah kebaikannya...jika yang buruk jadikan sebagai sempadan..
Mohon ampun dan maaf di atas sebarang kekhilafan yang datang dari kelemahan diri saya sendiri... Cuti sekolah baharu sahaja lepas...sebenarnya kami sekeluarga jarang dapat bercuti di waktu cuti persekolahan...cek abg selalu waktu cuti sekolah waktu itu juga di arah bertugas di luar daerah...
Alhamdulillah kali ini rezeki dapat bercuti di musim cuti sekolah.. Di sebab kan cuti cek abang yang asyik bertunda.. Tiba-tiba permohonan cuti cek abang di luluskan...  kami tidak tahu kemana hala tuju percutian kami kali ini.
cek abang akak kata tidak mengapa kita jalan sahaja lah...kemana2.. kami sekeluarga mengambil keputusan ke rumah anak yang sulung di Setia Alam...
kami tidur di rumah anak semalam...kebetulan menantu akak tunjuk gambarnya semasa berjalan2 ke Bukit Tinggi,Pahang....
a…

Mohon ampun dan maaf...

Kepada semua....
Di kesempatan ini saya ingin memohon ampun di maaf jika ada khilaf dan dosa saya terhadap semua....


mohon maaf jika ada tulisan-tulisan saya di blog ini ada menyinggung perasaan rakan2 blogger samaada yang lama ataupun yang baru...
Insyaallah Jumaat ini saya dan keluarga (bonda,anak sulung dan anak bongsu) akan berangkat ke tanah suci....doa kan perjalanan ibadah kami di permudahkan Allah hendaknya...


Rabbi yassir wala tu a'assir..


ya allah kami ingin dan akn menunaikan umrah
namun kami banyak dosa ya Allah..
dosa besar..dosa kecil, dosa yg kami ketahui
dan dosa yg tdk kami ketahui..
ya allah kau ampunilah kami
sesungguhnya kami manusia yg kerdil
lagi hina yg allah..

Ya allah bantulah kami..
Ajarilah kami..
Aku ingin pergi ke rumahmu semata-mata keranamu
Ya Allah..semata2 keranamu ya allah..

Ya Allah, aku mencari hati yang indah
Untuk ku serahkan kepada Mu
Tapi apakan daya
Hati yang ada…
Hati yang ini, masih tercela

Ya Allah, ajar aku untuk meminta yang terbaik dari Mu
Ilmu ku terbatas…

cacatan (episod akhir ) Umrah dan ziarah..

Assalamualaikum....

N3 kali ini adalah cacatan yang terakhir mengenai perjalanan kami menjadi tetamu Allah... 6hb april. (mlm)1012 sehingga 10 april (zohor) kami berada di madina al munawarah.. Mulai 10 april (mlm) .2012 sehingga 19 hb april.(selepas zohor) 2012.. kami berada di tanah suci mekkah al mukaramah..
...ibadah umrah di selang seli dengan ziarah..bermiqat di jaranah.,tanaim... Lawatan ke muzium, ladang unta,jabal rahmah, gua hira dan sebagainya...
alhamdulilah jemaah lelaki dapat bersolat jumaat di masjidil haram...sampai juga saat dan ketika terpaksa meninggalkan bumi mekah yang di cintai... kesayuan menyelubungi hati...di tambah 2,3 hari sebelum balik emak di serang asthma...alhamdulilah sehari sebelum pulang emak bertambah sihat dengan izin Allah yang mengkabulkan doa dari rakan-rakan jemaah yang lain...
Saat kaki melangkah untuk tawaf wida...saat melontarkan pandangan terakhir pada kaabah...saat membaca doa selepas tawaf wida...air mata berlinangan tanpa di sedari...
&quo…