Skip to main content

Dari airport King aziz jeddah ke Madinah al munawarah.


Sesampai di Jeddah kami beratur untuk pemeriksaan imigrisen...bagi sesiapa yang ada menumpang mahram saya nasihatkan berjalan berhampiran dengan mahram sendiri ataupun mahram tumpangan  lebih-lebih lagi wanita..jika mahram dah terlepas dulu kita  akan ada masaalah di situ..kerana kita akan di  tanya di mana mahram kita jika tiada berdekatan kita akan ada sediit masaalah di situ...mahram kita terpaksa berpatah balik utk melepaskan kita..

Dalam bas kami di bekalkan makan malam...tak lama berjalan kami berhenti di perhentian macam R N R kat malaysia lebih kurang macam tu lah..untuk solat Jamak takhir isyak/maghrib..
cuaca sejuk di luar hujan mula turun....subahanallah kami dapat merasa hujan di sana menurut mutawif kami mekah dan maddinah mendapat hujan hanya empat atau enam kali dalam setahun..alhamduliah kami dapat merasanya sekali...sewaktu perjalanan ke madinnah..


WAKTU INI HUJAN GERIMIS MULAI TURUN...

TENANGNYA DI SINI...MELEPAS RINDU MENZIARAMU YA RASULULLAH..

Subahanallah melihat sinaran yang bercahaya..bergermerlapan itulah masjid nabawi.....sampai jua aku ke sini dengan jemputan dan izinmu ya Allah....syukur ya Allah aku yang lemah dan hina ini kau izinkan menjejaki kaki di sini...Ya rasulullah aku datang menziarahimu....

Sewaktu bas kami tiba di perkarangan masjid nawabi saya melihat ramai jemaah berbondong-bondong menuju ke masjid...kami tidak sempat untuk solat subuh berjemaah hanya bersolat subuh di hotel..
kerana urusan check in yang agak memakan masa dan ketibaan kami yang benar-benar dengan masukkan waktu solat subuh...


WAKTU INI SELEPAS SOLAT ASAR..

Alhamdulilah aleya di sini tiada masaalah langsung..kejutkan waktu sedang tidur..untuk solat jemaah ke masjid di mengikut sahaja tampa banyak bicara...waktu bersolat di masjid dia mengikut kami bersolat seperti biasa walaupun bacaan surah dan bacaan imam di masji nabawi lebih lama dari masjid-masjid kita di malaysia dia tetap setia mengikutinya...
Boleh di kata waktu beramal ibadah tiada masaalah jadi bagi yang ingin membawa anak kecil bersama janganlah risau kerana Allah sentiasa ada untuk.. membantu dan mempermudahkan...
yakin dan bersangka baik dengan Allah.
malah mungkin kerana kesucian hati mereka (kanak-kanak) dari dosa membantu memudahkan segala perjalanan ibadah  kita...wallahualam..


BERSAMA BONDA TERSAYANG..


BERSAMA SEBAHAGIAN DARI ROMBONGAN JEMAAH KAMI..


ALEYA MUDAH MESRA DENGAN SESIAPA SAHAJA..OLEH KERANA DIA SEORANG JE JEMAAH KANAK2 RAMAI YANG MELAYANNYA..UNTUNG LE ALEYA..ALHAMDULILAH...



ALEYA WITH AUNTY BIBAH..



Comments

  1. asslamualaikum - sungguh syahdu bila mengenang sewaktu di sana. InsyaAllah saya akan ke sana lagi - tak sama dengan tempat lain. Semua perjalanan ke sana di tentukan olehNya. Segala apa yang berlaku atas kehendakNya jua...dan kita redha - dan musabah diri - ada apa yang tak kena dengan kita??? "malu" nak jadi tetamuNya - betapa kerdilnya diri kita...wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaukummussalam....

      yea semuanyanya dgn kehendak Allah jua kerna dia yg maha mengetahui ats segala sesuatu samaada yg secara terang-terangan ataupun yg tersembunyi..wallahualam..

      Delete
  2. salam k ina..rindunyer dengan Madinah dan Masjid Nabawi bila tengok gambar akak nie..moga2 dimurahkan rezeki utk ke sana lagi.Tenang jer beribadah kat sana kan..memang lain betullah rasanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlklsm....
      ida betul tu dik...tak dapat mengambbarkan bagaimana perasaan kita sewaktu bersolat di sana hanya Allah sahaja yg maha mengetahui..

      Delete

Post a Comment

salam semua terima kasih sudi tinggalkan komen di sini semuga menambahkan lagi kemesraan ikatan ukhwah..

Popular posts from this blog

Bercuti di Bukit Tinggi

Assalamualaikum wbt... Syukur atas segala kurniaan Allah swt... Sekadar perkongsian cacatan percutian jika ada yang baik dari cacatan ini ambillah ibrah kebaikannya...jika yang buruk jadikan sebagai sempadan..
Mohon ampun dan maaf di atas sebarang kekhilafan yang datang dari kelemahan diri saya sendiri... Cuti sekolah baharu sahaja lepas...sebenarnya kami sekeluarga jarang dapat bercuti di waktu cuti persekolahan...cek abg selalu waktu cuti sekolah waktu itu juga di arah bertugas di luar daerah...
Alhamdulillah kali ini rezeki dapat bercuti di musim cuti sekolah.. Di sebab kan cuti cek abang yang asyik bertunda.. Tiba-tiba permohonan cuti cek abang di luluskan...  kami tidak tahu kemana hala tuju percutian kami kali ini.
cek abang akak kata tidak mengapa kita jalan sahaja lah...kemana2.. kami sekeluarga mengambil keputusan ke rumah anak yang sulung di Setia Alam...
kami tidur di rumah anak semalam...kebetulan menantu akak tunjuk gambarnya semasa berjalan2 ke Bukit Tinggi,Pahang....
a…

Mohon ampun dan maaf...

Kepada semua....
Di kesempatan ini saya ingin memohon ampun di maaf jika ada khilaf dan dosa saya terhadap semua....


mohon maaf jika ada tulisan-tulisan saya di blog ini ada menyinggung perasaan rakan2 blogger samaada yang lama ataupun yang baru...
Insyaallah Jumaat ini saya dan keluarga (bonda,anak sulung dan anak bongsu) akan berangkat ke tanah suci....doa kan perjalanan ibadah kami di permudahkan Allah hendaknya...


Rabbi yassir wala tu a'assir..


ya allah kami ingin dan akn menunaikan umrah
namun kami banyak dosa ya Allah..
dosa besar..dosa kecil, dosa yg kami ketahui
dan dosa yg tdk kami ketahui..
ya allah kau ampunilah kami
sesungguhnya kami manusia yg kerdil
lagi hina yg allah..

Ya allah bantulah kami..
Ajarilah kami..
Aku ingin pergi ke rumahmu semata-mata keranamu
Ya Allah..semata2 keranamu ya allah..

Ya Allah, aku mencari hati yang indah
Untuk ku serahkan kepada Mu
Tapi apakan daya
Hati yang ada…
Hati yang ini, masih tercela

Ya Allah, ajar aku untuk meminta yang terbaik dari Mu
Ilmu ku terbatas…

cacatan (episod akhir ) Umrah dan ziarah..

Assalamualaikum....

N3 kali ini adalah cacatan yang terakhir mengenai perjalanan kami menjadi tetamu Allah... 6hb april. (mlm)1012 sehingga 10 april (zohor) kami berada di madina al munawarah.. Mulai 10 april (mlm) .2012 sehingga 19 hb april.(selepas zohor) 2012.. kami berada di tanah suci mekkah al mukaramah..
...ibadah umrah di selang seli dengan ziarah..bermiqat di jaranah.,tanaim... Lawatan ke muzium, ladang unta,jabal rahmah, gua hira dan sebagainya...
alhamdulilah jemaah lelaki dapat bersolat jumaat di masjidil haram...sampai juga saat dan ketika terpaksa meninggalkan bumi mekah yang di cintai... kesayuan menyelubungi hati...di tambah 2,3 hari sebelum balik emak di serang asthma...alhamdulilah sehari sebelum pulang emak bertambah sihat dengan izin Allah yang mengkabulkan doa dari rakan-rakan jemaah yang lain...
Saat kaki melangkah untuk tawaf wida...saat melontarkan pandangan terakhir pada kaabah...saat membaca doa selepas tawaf wida...air mata berlinangan tanpa di sedari...
&quo…