Skip to main content

kata orang...Brake tak makan....

Assalamualaikum...

Mulakan  dengan bismillah di pagi jumaat yang penuh keberkatan ini...Ya Allah permudahkanlah segala urusan kami...perkenankanlah permintaan kami.., perelokkanlah perbuatan kami..dan berikanlah kami kejayaan di dunia dan di akhirat..amin..

3,4 hari tidak menulis agak sibuk semenjak dua menjak ni....sibuk uruskan hal2 anak hendak sambung belajar dan macam-macam lagi badan pun cepat rasa penat je..

Hari ini saya tangguhkan dahulu cerita mengenai cacatan perjalanan umrah saya...insyaallah kita sambung cacatan itu nanti di lain kelapangan..

semalam sesuatu telah terjadi...Pagi semalam  anak saya yang kedua hendak pergi kerja cari-cari kunci motor dia hilang tak jumpa saya pun menghantar anak ke tempat kerja...
Masa hendak balik perasan yang padel brake tidak berfungsi puas pam..pam (tekan tekan) syukur waktu itu  saya tidak memandu laju...
sebenarnya sebelum ini dah rasa macam kalau hendak tekan brake tu kena tekan kedalam..sudah bagi tahu pada cek abang..cek abang pun sudah bawa ke makanik yang biasa dia hantar untuk baiki dan servis kereta tapis sayangnya makenik tu sibuk sangat semalam ramai yang menunggu giliran...

Bayangkan saya ni baru je 4,5 bulan ni berani balik memandu kereta..sejak cek abang belikan kereta kecil untuk saya kalau tidak sebelum ni masih takut2 memandu walaupun sudah 13 tahun memegang lesen memandu..
alhamdulilah bila terjadi bergini Allah bantu hairan saya sebenarnya seorang yang cepat panik tetapi tadi Allah beri ketenangan dalam hati saya dalam menangani situasi yg genting ini...dalam zikurullah saya memohon bertolongan Allah saya tidak berani memandu laju....bayangkan bila tiba di lampu Isyarat saya kena tarik break tangan perlahan-lahan dan saya jarakkan kereta dgn kereta hadapa lebih kurang satu setengah kereta...

Yang paling mencemaskan bila hendak membelok di selekoh bayangkan membelok tampa brake..satu tangan hendak tarik brake tangan satu lagi hendak pulas stering...stering pula bukan power stering...seram sejuk jadinya satu badan...Ya Allah kau permudahkanlah...kau bantulah aku...

Alhamdulilah akhirnya saya selamat juga sampai kerumah syukur ya Allah segalanya dengan kehendakmu juga...

Pengajaran dari apa yang terjadi...bila rasa ada yang tidak kena dengan keenderaan hendaklah hantar ke makenik untuk di periksa...jangan tangguh-tangguh kan kerana mengakibatkan keselamatan anda dan pengguna jalan raya yang lain..
Namun segalanya dengan kehendak Allah juga sesungguhnya dia yang berkuasa atas segala setiap sesuatu itu..kerana kita semua cuma hambanya yang hina dan lemah..kepadanya juga kita memohon perlindungan kepadanya juga kita memohon keampunan...wallaualam..
ALHAMDULILAH SI KANCIL KESAYANGAN SAYA SELAMAT DI PANDU SAMPAI KE RUMAH..
Namun segalanya dengan kehendak Allah juga sesungguhnya dia yang berkuasa atas segala setiap sesuatu itu..kerana kita semua cuma hambanya yang hina dan lemah..kepadanya juga kita memohon perlindungan kepadanya juga kita memohon keampunan...wallaualam..

Comments

  1. alhamdulillah selamat sampai di rumahdengan selamatnya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. trm ksh maslin...syukur alhamhamdulilah

      Delete

Post a Comment

salam semua terima kasih sudi tinggalkan komen di sini semuga menambahkan lagi kemesraan ikatan ukhwah..

Popular posts from this blog

Bercuti di Bukit Tinggi

Assalamualaikum wbt... Syukur atas segala kurniaan Allah swt... Sekadar perkongsian cacatan percutian jika ada yang baik dari cacatan ini ambillah ibrah kebaikannya...jika yang buruk jadikan sebagai sempadan..
Mohon ampun dan maaf di atas sebarang kekhilafan yang datang dari kelemahan diri saya sendiri... Cuti sekolah baharu sahaja lepas...sebenarnya kami sekeluarga jarang dapat bercuti di waktu cuti persekolahan...cek abg selalu waktu cuti sekolah waktu itu juga di arah bertugas di luar daerah...
Alhamdulillah kali ini rezeki dapat bercuti di musim cuti sekolah.. Di sebab kan cuti cek abang yang asyik bertunda.. Tiba-tiba permohonan cuti cek abang di luluskan...  kami tidak tahu kemana hala tuju percutian kami kali ini.
cek abang akak kata tidak mengapa kita jalan sahaja lah...kemana2.. kami sekeluarga mengambil keputusan ke rumah anak yang sulung di Setia Alam...
kami tidur di rumah anak semalam...kebetulan menantu akak tunjuk gambarnya semasa berjalan2 ke Bukit Tinggi,Pahang....
a…

Mohon ampun dan maaf...

Kepada semua....
Di kesempatan ini saya ingin memohon ampun di maaf jika ada khilaf dan dosa saya terhadap semua....


mohon maaf jika ada tulisan-tulisan saya di blog ini ada menyinggung perasaan rakan2 blogger samaada yang lama ataupun yang baru...
Insyaallah Jumaat ini saya dan keluarga (bonda,anak sulung dan anak bongsu) akan berangkat ke tanah suci....doa kan perjalanan ibadah kami di permudahkan Allah hendaknya...


Rabbi yassir wala tu a'assir..


ya allah kami ingin dan akn menunaikan umrah
namun kami banyak dosa ya Allah..
dosa besar..dosa kecil, dosa yg kami ketahui
dan dosa yg tdk kami ketahui..
ya allah kau ampunilah kami
sesungguhnya kami manusia yg kerdil
lagi hina yg allah..

Ya allah bantulah kami..
Ajarilah kami..
Aku ingin pergi ke rumahmu semata-mata keranamu
Ya Allah..semata2 keranamu ya allah..

Ya Allah, aku mencari hati yang indah
Untuk ku serahkan kepada Mu
Tapi apakan daya
Hati yang ada…
Hati yang ini, masih tercela

Ya Allah, ajar aku untuk meminta yang terbaik dari Mu
Ilmu ku terbatas…

cacatan (episod akhir ) Umrah dan ziarah..

Assalamualaikum....

N3 kali ini adalah cacatan yang terakhir mengenai perjalanan kami menjadi tetamu Allah... 6hb april. (mlm)1012 sehingga 10 april (zohor) kami berada di madina al munawarah.. Mulai 10 april (mlm) .2012 sehingga 19 hb april.(selepas zohor) 2012.. kami berada di tanah suci mekkah al mukaramah..
...ibadah umrah di selang seli dengan ziarah..bermiqat di jaranah.,tanaim... Lawatan ke muzium, ladang unta,jabal rahmah, gua hira dan sebagainya...
alhamdulilah jemaah lelaki dapat bersolat jumaat di masjidil haram...sampai juga saat dan ketika terpaksa meninggalkan bumi mekah yang di cintai... kesayuan menyelubungi hati...di tambah 2,3 hari sebelum balik emak di serang asthma...alhamdulilah sehari sebelum pulang emak bertambah sihat dengan izin Allah yang mengkabulkan doa dari rakan-rakan jemaah yang lain...
Saat kaki melangkah untuk tawaf wida...saat melontarkan pandangan terakhir pada kaabah...saat membaca doa selepas tawaf wida...air mata berlinangan tanpa di sedari...
&quo…