Skip to main content

Segalanya dengan Izin Allah Jua

Dengan izin dan kehendaknya jua tarikh pemergiaan kami di percepatkan oleh pihak travel dari 26/4/12 di tukar ke 6/4/12...

Kami terima sahaja sebarang pindaan tampa banyak bicara...kebetulan anak ku yang sulung shafiq sudah mula cuti sem...emak ingin membawa shafiq bersama di saat-saat akhir..lega rasa hati ku syukur ya Allah kau perkenankan doa hambamu..kerana aku sangat-sangat risau memikirkan bermusafir tampa mahram ini..

Alahamdulilah segala kelengkapan dokumen yang di perlukan di permudahkan Allah urusannya...passport dalam masa beberapa jam sahaja sudah siap bergitu juga dengan suntikan vaksinasi..

Hati berdebar-debar sentiasa berdoa semuga segalanya di permudahkan Allah hendaknya menjadikan kami tetamu yang istimewa....pemergiaan aku ke sana bersama emak (warga emas), aleya (kanak-kanak) dan shafiq serta zaimah..
Aku agak bimbangkan aleya kerana dia seorang anak yang agak cerewet,manja dan seorang yang inginkan semua sempurna (perfectionist child )..
namun aku berserah dan bertawakal segala-galanya ke hadrat Allah swt..

AKU REDHA DENGAN UJIAN KECIL INI..

Dua tiga hari sebelum bertolak aku demam dan batuk-batuk (sakit tekak)...sampai ada yang kata macam mana kat sana nanti belum pergi dah batuk-batuk...aku jawab dengan senyuman insyaallah tak apa2 Allah kan ada...aku terima segala ujian ini sakit kan kafarah dosa...semuga Allah ampunakan dosa-dosaku..

Malam sebelum bertolak aleya pulak demam...esok paginya kami bertolak dari kuala selangor dalam pukul  9 pagi aleya masih lagi kurang sihat tapi aku sudah membawa segala ubat-ubatan yang kami perlukan dan tidak putus berdoa kehadrat illahi..
Pukul 2.00 petang 6/4/12 kami bergerak ke balai berlepas...aleya agak rapat dengan abahnya saat ini dia menangis sehingga tak mahu melepaskan abahnya..."saya katakan adik hendak ke mekah tak tengok kaabah..jadi tetamu Allah nanti Allah kurniakan pahala buat adik.."..barulah dia melepaskan pelukan..

Maka bermulah langkah pertama kami untuk menjadi tetamu Allah..rahmatilah kami ya Allah ..berkatilah kami ya Allah..

Dalam flight aleya masih demam...sebaik selesai makan makanan yang di hidangkan saya memberi aleya makan ubat...aleya tidur selepas itu..alhamdulilah suhu kepanasannya sudah menurun...
kami menaiki SAUDI ARABIA AIRLINES..sebelum kapal terbang bergerak doa musafir tertera di screen...alhamdulilah...hampir 10 jam masa perjalanan kami selamat sampai di lapangan terbang King Aziz Jeddah..(kerana kapal terbang berhenti selama satu jam di lapangan terbang Riyad saudi arabia..)..

Alhamdulilah dalam pukul 9.00 malam kami selamat sampai ke airport Jeddah....Insyaallah bersambung nanti... di bicara akan datang..


PERSIAPAN AKHIR..CHECK APA YANG PATUT TAKUT ADA YANG TERTINGGAL


KAMI BERLIMA YANG BERDEBAR-DEBAR UNTUK MENJADI TETAMU ALLAH..
PERMUDAHKANLAH YA ALLAH..

KAMI BERSOLAT JAMAK TERLEBIH DAHULU DI SURAU BALAI BERLEPAS AGAK SEDIH  SURAU SANGAT KECIL DI KAWASAN BALAI BERLEPAS SEHINGGA KAMI TERPAKSA SOLAT DALAM KEADAAN BERASAK2 KERANA MENGEJAR WAKTU PENERBANGAN..


ALEYA YANG BERAT HATI HENDAK MENINGGALKAN ABAHNYA..

KAKI MELANGKAH DENGAN PENUH PENGHARAPAN AGAR ALLAH MENERIMA KEDATANGAN KAMI..

SEMPAT SNAP SAYAP KAPAL TERBANG..


ALEYA DAH  PUAS TIDUR..BANGUN TIDUR MAIN GAMES PULA..
SAYA AMBIL KESEMPATAN TENGOK VIDEO CARA -CARA MENUNAIKAM UMRAH DI SCREEN HADAPAN KERUSI..

PELBAGAI RAKAMAN YANG DI SEDIAKAN DI SINI...RAKAMAN CARA2MENGERJAKAN UMRAH DAN HAJI..BERITA ARAB,BACAAN SURAH AL QURAN 30 JUZ,MOVIE DAN CARTOON TERPULANGLAH KEPADA KITA UNTUK MEMILIH UNTUK MELIHAT MANA YG MENDATANGKAN MENAFAAT BUAT KITA...

Comments

  1. ALHAMDULLILAH..Ina dah ke sana dah ye..

    MASYALLAH..menjadi tetamunya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulilah yan doa yg di perkenankan Allah syukur ke hadratnya ats nikmat dan rahmat kurniaanya..

      Delete

Post a Comment

salam semua terima kasih sudi tinggalkan komen di sini semuga menambahkan lagi kemesraan ikatan ukhwah..

Popular posts from this blog

Bercuti di Bukit Tinggi

Assalamualaikum wbt... Syukur atas segala kurniaan Allah swt... Sekadar perkongsian cacatan percutian jika ada yang baik dari cacatan ini ambillah ibrah kebaikannya...jika yang buruk jadikan sebagai sempadan..
Mohon ampun dan maaf di atas sebarang kekhilafan yang datang dari kelemahan diri saya sendiri... Cuti sekolah baharu sahaja lepas...sebenarnya kami sekeluarga jarang dapat bercuti di waktu cuti persekolahan...cek abg selalu waktu cuti sekolah waktu itu juga di arah bertugas di luar daerah...
Alhamdulillah kali ini rezeki dapat bercuti di musim cuti sekolah.. Di sebab kan cuti cek abang yang asyik bertunda.. Tiba-tiba permohonan cuti cek abang di luluskan...  kami tidak tahu kemana hala tuju percutian kami kali ini.
cek abang akak kata tidak mengapa kita jalan sahaja lah...kemana2.. kami sekeluarga mengambil keputusan ke rumah anak yang sulung di Setia Alam...
kami tidur di rumah anak semalam...kebetulan menantu akak tunjuk gambarnya semasa berjalan2 ke Bukit Tinggi,Pahang....
a…

Mohon ampun dan maaf...

Kepada semua....
Di kesempatan ini saya ingin memohon ampun di maaf jika ada khilaf dan dosa saya terhadap semua....


mohon maaf jika ada tulisan-tulisan saya di blog ini ada menyinggung perasaan rakan2 blogger samaada yang lama ataupun yang baru...
Insyaallah Jumaat ini saya dan keluarga (bonda,anak sulung dan anak bongsu) akan berangkat ke tanah suci....doa kan perjalanan ibadah kami di permudahkan Allah hendaknya...


Rabbi yassir wala tu a'assir..


ya allah kami ingin dan akn menunaikan umrah
namun kami banyak dosa ya Allah..
dosa besar..dosa kecil, dosa yg kami ketahui
dan dosa yg tdk kami ketahui..
ya allah kau ampunilah kami
sesungguhnya kami manusia yg kerdil
lagi hina yg allah..

Ya allah bantulah kami..
Ajarilah kami..
Aku ingin pergi ke rumahmu semata-mata keranamu
Ya Allah..semata2 keranamu ya allah..

Ya Allah, aku mencari hati yang indah
Untuk ku serahkan kepada Mu
Tapi apakan daya
Hati yang ada…
Hati yang ini, masih tercela

Ya Allah, ajar aku untuk meminta yang terbaik dari Mu
Ilmu ku terbatas…

Kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran..

Alahamdulilah ahad lepas dengan izin Allah kami dapat mengadakan majlis kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran...walaupun ada perubahan di saat-saat akhir oleh jemaah surau..asalnya bacaan yassin dan doa akan di adakan selepas isyak...jadi beberapa hari sebelum hari kenduri saya telah menjemput jiran-jiran,saudara mara dan sahabat handai pada waktu selepas solat isyak menghampiri lewat petang imam surau mengatakan ada pertukaran waktu ahli jemaah surau hanya berkelapangan untuk kenduri tahlil selepas solat maghrib...

BACAAN TAHLIL DAN DOA DI ADAKAN DI DALAM RUMAH OLEH KAUM LELAKI..



SETELAH SELESAI TAHLIL DAN DOA..KAUM LELAKI BERSOLAT JEMAAH DI LUAR RUMAH..
TERHARU DEANGAN JIRAN YG HUJUNG SEKALI DUDUK DI DEPAN PINTU BELUM SEMBUH SEPENUHNYA SELEPAS OPERATION KAKI (KENCING MANIS)...TETAP HADIRKAN DIRI....DATANG DENGAN DI BANTU BERJALAN...SYUKRAN YA ALLAH..

KAUM IBU MASUK KE DALAM PULA UNTUK MENJAMU SELERA..

Kami hanya bertawakal...tak kisah berapa orang yang hadir untuk majlis bacaan …