Skip to main content

Anak-anak dan ilmu...part 1..

Assalamualaikum lama tak menulis di sini....

seminggu dua minggu ni agak sibuk dengan urusan anak-anak....
minggu lepas hari ambil kad kemajuan anak saya Nur 'Aleya Addina di sekolah agama dan sek kebangsaan...alhamdulilah aleya dapat no 2 di sekolah agama dan sekolah kebangsaan..walaupun letih bersekolah pagi dan petang...dan malam mengaji pula...
Aleya tidak kenal erti jemu...aleya yg berada di kelas pertama untuk tahun satu rajin beruseha...saya tidak pernah paksa dia untuk pergi ke sekolah kebangsaan dan agama atau pun pergi mengaji di rumah guru mengaji..aleya sendiri yang meminta saya menghantarnya....
syukur ke hadrat illahi kerna mengurniakan rasa ingin menuntut ilmu di hati aleya...di samping mempunyai guru-guru dan ustazah-ustazah yang dedikasi....
guru aleya saya boleh ber SMS untuk bertanya sebarang kemusykilan di panjatkan kesyukuran ke hadrat illahi..

semuga aleya membesar menjadi anak yang solehah...berilmu dan memberi ilmu untuk menafaat diri sendiri dan bermenafaat kepada orang lain...juga untuk dunia lebih2 lagi akhirat...insyaallah.


BERSAMA GURU KELAS ALEYA..

KELAS ALEYA
SEK.KEB TEMPAT ALEYA BELAJAR..


Comments

  1. salam kak ina,

    tahniah anakanda aleya...ibu bangga, ucu pun turut bangga. mana mungkin aleya bisa berjaya tanpa sokongan, usaha dan doa dari ibu kan...ibu yang bijaksana akan terus memberian semangat dan mendoakan anak2nya..

    Sempena ramadan juga, ucu mhn ampun maaf dan terima kasih atas segalanya...Selamat beramal ibadah dan doakan ucu jugak ek. Aleya berpuasa jugak kan.. jagn sahur yeee..
    Terimakasih

    ReplyDelete
  2. wlklsm ainhanya (ucu)

    mudah2an bergitulah hendaknya yea ucu...salam ramadan dari kak ina juga...mohon maaf jika ada salah silap dan sama2 kita mengimrahkan ramadan yg mulia ini...
    selamat beramal

    ReplyDelete

Post a Comment

salam semua terima kasih sudi tinggalkan komen di sini semuga menambahkan lagi kemesraan ikatan ukhwah..

Popular posts from this blog

Bercuti di Bukit Tinggi

Assalamualaikum wbt... Syukur atas segala kurniaan Allah swt... Sekadar perkongsian cacatan percutian jika ada yang baik dari cacatan ini ambillah ibrah kebaikannya...jika yang buruk jadikan sebagai sempadan..
Mohon ampun dan maaf di atas sebarang kekhilafan yang datang dari kelemahan diri saya sendiri... Cuti sekolah baharu sahaja lepas...sebenarnya kami sekeluarga jarang dapat bercuti di waktu cuti persekolahan...cek abg selalu waktu cuti sekolah waktu itu juga di arah bertugas di luar daerah...
Alhamdulillah kali ini rezeki dapat bercuti di musim cuti sekolah.. Di sebab kan cuti cek abang yang asyik bertunda.. Tiba-tiba permohonan cuti cek abang di luluskan...  kami tidak tahu kemana hala tuju percutian kami kali ini.
cek abang akak kata tidak mengapa kita jalan sahaja lah...kemana2.. kami sekeluarga mengambil keputusan ke rumah anak yang sulung di Setia Alam...
kami tidur di rumah anak semalam...kebetulan menantu akak tunjuk gambarnya semasa berjalan2 ke Bukit Tinggi,Pahang....
a…

Mohon ampun dan maaf...

Kepada semua....
Di kesempatan ini saya ingin memohon ampun di maaf jika ada khilaf dan dosa saya terhadap semua....


mohon maaf jika ada tulisan-tulisan saya di blog ini ada menyinggung perasaan rakan2 blogger samaada yang lama ataupun yang baru...
Insyaallah Jumaat ini saya dan keluarga (bonda,anak sulung dan anak bongsu) akan berangkat ke tanah suci....doa kan perjalanan ibadah kami di permudahkan Allah hendaknya...


Rabbi yassir wala tu a'assir..


ya allah kami ingin dan akn menunaikan umrah
namun kami banyak dosa ya Allah..
dosa besar..dosa kecil, dosa yg kami ketahui
dan dosa yg tdk kami ketahui..
ya allah kau ampunilah kami
sesungguhnya kami manusia yg kerdil
lagi hina yg allah..

Ya allah bantulah kami..
Ajarilah kami..
Aku ingin pergi ke rumahmu semata-mata keranamu
Ya Allah..semata2 keranamu ya allah..

Ya Allah, aku mencari hati yang indah
Untuk ku serahkan kepada Mu
Tapi apakan daya
Hati yang ada…
Hati yang ini, masih tercela

Ya Allah, ajar aku untuk meminta yang terbaik dari Mu
Ilmu ku terbatas…

Kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran..

Alahamdulilah ahad lepas dengan izin Allah kami dapat mengadakan majlis kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran...walaupun ada perubahan di saat-saat akhir oleh jemaah surau..asalnya bacaan yassin dan doa akan di adakan selepas isyak...jadi beberapa hari sebelum hari kenduri saya telah menjemput jiran-jiran,saudara mara dan sahabat handai pada waktu selepas solat isyak menghampiri lewat petang imam surau mengatakan ada pertukaran waktu ahli jemaah surau hanya berkelapangan untuk kenduri tahlil selepas solat maghrib...

BACAAN TAHLIL DAN DOA DI ADAKAN DI DALAM RUMAH OLEH KAUM LELAKI..



SETELAH SELESAI TAHLIL DAN DOA..KAUM LELAKI BERSOLAT JEMAAH DI LUAR RUMAH..
TERHARU DEANGAN JIRAN YG HUJUNG SEKALI DUDUK DI DEPAN PINTU BELUM SEMBUH SEPENUHNYA SELEPAS OPERATION KAKI (KENCING MANIS)...TETAP HADIRKAN DIRI....DATANG DENGAN DI BANTU BERJALAN...SYUKRAN YA ALLAH..

KAUM IBU MASUK KE DALAM PULA UNTUK MENJAMU SELERA..

Kami hanya bertawakal...tak kisah berapa orang yang hadir untuk majlis bacaan …