Skip to main content

Melapah....

Assalamualaikum....

Alhamdulilah hari ini Jumaat 10 zulhijjah kita semua menyambut Hari Raya Korban...
Tahun ini kami semua menyambutnya di Taman Perumahan Kami sahaja...minggu lepas baru balik Ziarah emak..hendak balik ke kampung suami pula tak berkesemptan..kerana jarak yang jauh ..serta kesuntukan masa..tambahan minggu hadapan anak bongsu mula peperiksaan akhir tahun..
Insyaallah jika panjang umur bulan 12 tahun ini akan balik ke kampung suami..

Sayu rasa hati bila kami sekeluarga bertakbir raya di dalam rumah sendiri..kemudian menikmati juadah hanya kami sekeluarga...

Berhari raya korban di tempat tinggal sendiri juga meriah kerana masyarakat setempat di sini masih mengamalkan..sikap bergotong royong dan berkerjasama...
Tahun ini taman kami mengadakan korban sebanyak 5 ekor lembu..acara korban di lakukan di padang hadapan rumah saya..

IDUL ADHA disebut juga sebagai Hari Raya Korban ataupun Hari Raya 
Haji. Pada Hari Raya Haji  ramai ummat Islam yang mampu menyembelih korban untuk dibagi-bagikan kepada fakir miskin. Ramai juga ummat Islam yang mencukupi syarat, menunaikan Ibadah Haji ke Baitullahilharam. Semangat pengorbanan yang telah dibuktikan oleh Nabi Ibrahim a.s. dilanjutkan pula oleh ummat Islam untuk membantu mereka yang susah.


seawal selepas solat sunat Hari Raya Korban..warga taman semua sudah bergegas ke padang untuk acara korban...Alhamdulilah segalanya berjalan lancar di izinkan Allah...segala berlaku seperti di rancang..semuanya selesai sebelum solat jumaat..



Durian crepe dan Palova turut di hidang kan bersama tapi tak boleh hidang awal2 nak makan baru di keluarkan kerana sedap di makan sejuk2..



urusetia bahagian pengagihan..
semua berkerja dengan penuh semangat...maklum sahaja kebanyakannya bekas tentera,tentera dan polis yang sudah besara dan masih lagi berkhidmat..


Kaum ibu turut menyumbangkan tenaga di bahagian pembungkusan..



alhamduliah pukul 11 semuanya telah selesai...pembersihan tempat pemyembelihan korban dan agihan daging korban  juga selesai..

Comments

  1. Replies
    1. selamat hari raya korban izan...alhamduliah..meriah juga..tak sunyi blh juga mengubat sedih tak dapat beraya bersama ayahanda bonda di kampung..

      Delete
  2. selamat hari raya Ina... wah, penuh jugak hidangan di atas meja tu


    masjid kariah akak hari ni buat majlis korban, semalam di surau, rezeki dikongsi bersama kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat hari raya kak..alhamdulilah rezeki pagi raya..masak lebih sikit beri pada jiran2..btl tu kak rezeki di kongsi bersama..

      Delete
  3. selamat hari raya aidiladha... alhamdulillah, selamat sudah ibadah korban di sana ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat hari raya korban kembali...alhamdulilah :)

      Delete

Post a Comment

salam semua terima kasih sudi tinggalkan komen di sini semuga menambahkan lagi kemesraan ikatan ukhwah..

Popular posts from this blog

Bercuti di Bukit Tinggi

Assalamualaikum wbt... Syukur atas segala kurniaan Allah swt... Sekadar perkongsian cacatan percutian jika ada yang baik dari cacatan ini ambillah ibrah kebaikannya...jika yang buruk jadikan sebagai sempadan..
Mohon ampun dan maaf di atas sebarang kekhilafan yang datang dari kelemahan diri saya sendiri... Cuti sekolah baharu sahaja lepas...sebenarnya kami sekeluarga jarang dapat bercuti di waktu cuti persekolahan...cek abg selalu waktu cuti sekolah waktu itu juga di arah bertugas di luar daerah...
Alhamdulillah kali ini rezeki dapat bercuti di musim cuti sekolah.. Di sebab kan cuti cek abang yang asyik bertunda.. Tiba-tiba permohonan cuti cek abang di luluskan...  kami tidak tahu kemana hala tuju percutian kami kali ini.
cek abang akak kata tidak mengapa kita jalan sahaja lah...kemana2.. kami sekeluarga mengambil keputusan ke rumah anak yang sulung di Setia Alam...
kami tidur di rumah anak semalam...kebetulan menantu akak tunjuk gambarnya semasa berjalan2 ke Bukit Tinggi,Pahang....
a…

Mohon ampun dan maaf...

Kepada semua....
Di kesempatan ini saya ingin memohon ampun di maaf jika ada khilaf dan dosa saya terhadap semua....


mohon maaf jika ada tulisan-tulisan saya di blog ini ada menyinggung perasaan rakan2 blogger samaada yang lama ataupun yang baru...
Insyaallah Jumaat ini saya dan keluarga (bonda,anak sulung dan anak bongsu) akan berangkat ke tanah suci....doa kan perjalanan ibadah kami di permudahkan Allah hendaknya...


Rabbi yassir wala tu a'assir..


ya allah kami ingin dan akn menunaikan umrah
namun kami banyak dosa ya Allah..
dosa besar..dosa kecil, dosa yg kami ketahui
dan dosa yg tdk kami ketahui..
ya allah kau ampunilah kami
sesungguhnya kami manusia yg kerdil
lagi hina yg allah..

Ya allah bantulah kami..
Ajarilah kami..
Aku ingin pergi ke rumahmu semata-mata keranamu
Ya Allah..semata2 keranamu ya allah..

Ya Allah, aku mencari hati yang indah
Untuk ku serahkan kepada Mu
Tapi apakan daya
Hati yang ada…
Hati yang ini, masih tercela

Ya Allah, ajar aku untuk meminta yang terbaik dari Mu
Ilmu ku terbatas…

Kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran..

Alahamdulilah ahad lepas dengan izin Allah kami dapat mengadakan majlis kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran...walaupun ada perubahan di saat-saat akhir oleh jemaah surau..asalnya bacaan yassin dan doa akan di adakan selepas isyak...jadi beberapa hari sebelum hari kenduri saya telah menjemput jiran-jiran,saudara mara dan sahabat handai pada waktu selepas solat isyak menghampiri lewat petang imam surau mengatakan ada pertukaran waktu ahli jemaah surau hanya berkelapangan untuk kenduri tahlil selepas solat maghrib...

BACAAN TAHLIL DAN DOA DI ADAKAN DI DALAM RUMAH OLEH KAUM LELAKI..



SETELAH SELESAI TAHLIL DAN DOA..KAUM LELAKI BERSOLAT JEMAAH DI LUAR RUMAH..
TERHARU DEANGAN JIRAN YG HUJUNG SEKALI DUDUK DI DEPAN PINTU BELUM SEMBUH SEPENUHNYA SELEPAS OPERATION KAKI (KENCING MANIS)...TETAP HADIRKAN DIRI....DATANG DENGAN DI BANTU BERJALAN...SYUKRAN YA ALLAH..

KAUM IBU MASUK KE DALAM PULA UNTUK MENJAMU SELERA..

Kami hanya bertawakal...tak kisah berapa orang yang hadir untuk majlis bacaan …