Skip to main content

Melapah....

Assalamualaikum....

Alhamdulilah hari ini Jumaat 10 zulhijjah kita semua menyambut Hari Raya Korban...
Tahun ini kami semua menyambutnya di Taman Perumahan Kami sahaja...minggu lepas baru balik Ziarah emak..hendak balik ke kampung suami pula tak berkesemptan..kerana jarak yang jauh ..serta kesuntukan masa..tambahan minggu hadapan anak bongsu mula peperiksaan akhir tahun..
Insyaallah jika panjang umur bulan 12 tahun ini akan balik ke kampung suami..

Sayu rasa hati bila kami sekeluarga bertakbir raya di dalam rumah sendiri..kemudian menikmati juadah hanya kami sekeluarga...

Berhari raya korban di tempat tinggal sendiri juga meriah kerana masyarakat setempat di sini masih mengamalkan..sikap bergotong royong dan berkerjasama...
Tahun ini taman kami mengadakan korban sebanyak 5 ekor lembu..acara korban di lakukan di padang hadapan rumah saya..

IDUL ADHA disebut juga sebagai Hari Raya Korban ataupun Hari Raya 
Haji. Pada Hari Raya Haji  ramai ummat Islam yang mampu menyembelih korban untuk dibagi-bagikan kepada fakir miskin. Ramai juga ummat Islam yang mencukupi syarat, menunaikan Ibadah Haji ke Baitullahilharam. Semangat pengorbanan yang telah dibuktikan oleh Nabi Ibrahim a.s. dilanjutkan pula oleh ummat Islam untuk membantu mereka yang susah.


seawal selepas solat sunat Hari Raya Korban..warga taman semua sudah bergegas ke padang untuk acara korban...Alhamdulilah segalanya berjalan lancar di izinkan Allah...segala berlaku seperti di rancang..semuanya selesai sebelum solat jumaat..



Durian crepe dan Palova turut di hidang kan bersama tapi tak boleh hidang awal2 nak makan baru di keluarkan kerana sedap di makan sejuk2..



urusetia bahagian pengagihan..
semua berkerja dengan penuh semangat...maklum sahaja kebanyakannya bekas tentera,tentera dan polis yang sudah besara dan masih lagi berkhidmat..


Kaum ibu turut menyumbangkan tenaga di bahagian pembungkusan..



alhamduliah pukul 11 semuanya telah selesai...pembersihan tempat pemyembelihan korban dan agihan daging korban  juga selesai..

Comments

  1. selamat hari raya..meriah disana yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat hari raya korban izan...alhamduliah..meriah juga..tak sunyi blh juga mengubat sedih tak dapat beraya bersama ayahanda bonda di kampung..

      Delete
  2. selamat hari raya Ina... wah, penuh jugak hidangan di atas meja tu


    masjid kariah akak hari ni buat majlis korban, semalam di surau, rezeki dikongsi bersama kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat hari raya kak..alhamdulilah rezeki pagi raya..masak lebih sikit beri pada jiran2..btl tu kak rezeki di kongsi bersama..

      Delete
  3. selamat hari raya aidiladha... alhamdulillah, selamat sudah ibadah korban di sana ye...

    ReplyDelete
    Replies
    1. selamat hari raya korban kembali...alhamdulilah :)

      Delete

Post a Comment

salam semua terima kasih sudi tinggalkan komen di sini semuga menambahkan lagi kemesraan ikatan ukhwah..

Popular posts from this blog

Seadanya aku

Assalamualaikum...wbt.. Salam jumaat yang penuh keberkatan lama tidak menulis di sini.. Sekarang selalu menulis di FB.. Hingga kan nk mencari blog sendiri pun tak jumpa sebab bila search asyik keluar drama terima aku seadanya... Alhamdulillah diizinkan Allah keluar bersama anakanda aleya addina atas urusan biasiswanya... Setelah urusan selesai kami singgah bersarapan di medan selera... Sambil menunggu pesanan sampai mata saya tertumpu pada seorang hamba Allah saya tidak pasti beliau warga asing atau rakyat tempatan.. Dalam simpang siur manusia yang hendak menjamu selera saya melihat berliau mundar mandir sambil menghulung barang jualannya buku2 doa serta hiasan gantung di dalam kereta... Tangan kirinya menggalas hiasan tersebut yg dalam pandangan mata kasar saya jumlahnya tidak melebihi 50 rantai..di kepit bersama buku2 doa.. Di tangan kanan di menghulur buku doa dengan mempelawa setiap insan untuk membelinya... Tanpa jemu seorang demi seorang ada hampir semua saya lihat meno

Kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran..

Alahamdulilah ahad lepas dengan izin Allah kami dapat mengadakan majlis kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran...walaupun ada perubahan di saat-saat akhir oleh jemaah surau..asalnya bacaan yassin dan doa akan di adakan selepas isyak...jadi beberapa hari sebelum hari kenduri saya telah menjemput jiran-jiran,saudara mara dan sahabat handai pada waktu selepas solat isyak menghampiri lewat petang imam surau mengatakan ada pertukaran waktu ahli jemaah surau hanya berkelapangan untuk kenduri tahlil selepas solat maghrib... BACAAN TAHLIL DAN DOA DI ADAKAN DI DALAM RUMAH OLEH KAUM LELAKI.. SETELAH SELESAI TAHLIL DAN DOA..KAUM LELAKI BERSOLAT JEMAAH DI LUAR RUMAH.. TERHARU DEANGAN JIRAN YG HUJUNG SEKALI DUDUK DI DEPAN PINTU BELUM SEMBUH SEPENUHNYA SELEPAS OPERATION KAKI (KENCING MANIS)...TETAP HADIRKAN DIRI....DATANG DENGAN DI BANTU BERJALAN...SYUKRAN YA ALLAH.. KAUM IBU MASUK KE DALAM PULA UNTUK MENJAMU SELERA.. Kami hanya bertawakal...tak kisah berapa orang yang hadir

cacatan (episod akhir ) Umrah dan ziarah..

Assalamualaikum.... N3 kali ini adalah cacatan yang terakhir mengenai perjalanan kami menjadi tetamu Allah... 6hb april. (mlm)1012 sehingga 10 april (zohor) kami berada di madina al munawarah.. Mulai 10 april (mlm) .2012 sehingga 19 hb april.(selepas zohor) 2012.. kami berada di tanah suci mekkah al mukaramah.. ...ibadah umrah di selang seli dengan ziarah..bermiqat di jaranah.,tanaim... Lawatan ke muzium, ladang unta,jabal rahmah, gua hira dan sebagainya... alhamdulilah jemaah lelaki dapat bersolat jumaat di masjidil haram...sampai juga saat dan ketika terpaksa meninggalkan bumi mekah yang di cintai... kesayuan menyelubungi hati...di tambah 2,3 hari sebelum balik emak di serang asthma...alhamdulilah sehari sebelum pulang emak bertambah sihat dengan izin Allah yang mengkabulkan doa dari rakan-rakan jemaah yang lain... Saat kaki melangkah untuk tawaf wida...saat melontarkan pandangan terakhir pada kaabah...saat membaca doa selepas tawaf wida...air mata berlinangan