ASSALAMUALAIKUM..... TERIMA KASIH SUDI SINGGAH KE SINI - "BLOG TERIMALAH AKU SEDANYA AKU"... KUNJUNGAN ANDA AMAT DI HARGAI

Followers yang di kasihi..

BLOG CACATAN UMRAH SAYA

Saturday, December 22, 2012

Budget Bagus

Assalamualaikum semua...
semuga di dalam rahmat dan kasih sayang Allah selalu hendaknya...Terima kasih kepada semua yangmendoakan kesembuhan ibu saya baik rakan2 di Fb dan di blog ini..
Baca tajuk di atas dengar macam kita ingin mengata orang kan sebenarnya tidak tajuk di atas adalah untuk
Muhasabah Diri....
Jika kita Ikhlas menjaga  amalan kita terhadap Allah insyaallah...pasti juga sikap kita sesama manusia akan baik..
Tetapi jika kita rasa amalan kita terhadap Allah sudah cukup bagus tetapi masih berburuk sangka terhadap orang lain..memandang rendah pada orang yang jahil...
mesti ada sesuatu yang tidak kena dengan keikhlasan amalan kita terhadap Allah...
Pandanglah kejahilan orang yang berbuat kemungkaran dengan hikmah iaitu berbaik sangka mungkin mereka berbuat kemungkaran kerana mereka jahil dengan itu berdoalah agar mereka beroleh hidayah untuk berubah membuat kebaikan bukan mengutuk dan menghina keburukan yg telah mereka lakukan..
antara kata2 hikmah dari prof Muhaya...JANGAN BUDGET BAGUS..
1..Sibukkan diri sendiri mencari keaiban Diri Sendiri, berhenti budget diri sendiri bagus. Berhenti mengumpat orang lain, lebih2 lagi ketika makan minum. Setiap kata2 umpatan yang kita keluarkan akan merubah molekul minuman dan makanan menjadi rosak, lalu kita makan dan minum makanan yang rosak. Hilanglah keberkatan makanan kita.

2..Sentiasa semak akaun emosi, pastikan emosi positif lebih banyak daripada emosi negatif. Apa itu emosi positif? Selalu puji orang lain, cepat minta maaf atas kekurangan diri,

3.Dunia dalaman kita menentukan dunia luaran kita..
untuk menepati tuntutan syariat...kita tidak dapat menilai amalan kita“Innamal a'malu binniat”.. Setiap amalan itu bermula dengan niat..  jika kita ikhlas beramal kita tidak akan mengutuk orang2 berada dalam kejahilan...kita seharusnya mendoakan agar mereka mendapat hidayah dan bersama2 untuk ke arah menjadi insan yang lebih baik..
jihad hati adalah lebih payah dari jihad luaran....untuk menghilangkan rasa ujub riak dan takkabur tidak semudah kita merubah penampilan diri....

Bahaya Sifat Ujub

Sifat ujub membawa akibat buruk dan menyeret kepada kehancuran, baik bagi pelakunya maupun bagi amal perbuatannya. Terdapat enam perkara bahaya sifat ujud. Perkara tersebut adalah seperti berikut :

Pertama : Membatalkan pahala.

Seseorang yang merasa ujub dengan amal kebajikannya, maka pahalanya akan gugur dan amalannya akan sia-sia. Kerana Allah tidak akan menerima amalan kebajikan sedikitpun kecuali dengan ikhlas kerana-Nya. 

Rasulullah SAW bersabda maksudnya : "Ada tiga hal yang dapat membinasakan diri seseorang iaitu kedekut yang ditaati, hawa nafsu yang diikuti dan ujub (rasa kagum dengan diri sendiri)," (Hadis Riwayat al-Bazzar dan al-Baihaqi)

Kedua : Menyebabkan murka Allah .

Nabi SAW bersabda maksudnya :  "Seseorang yang menyesali dosanya, maka ia menanti rahmat Allah. Sedang seseorang yang merasa ujub, maka ia menanti murka Allah." (Hadis Riwayat Baihaqi)

Perasaan ujub menyebabkan murka Allh, kerana ujub telah mengingkari karunia Allah yang seharusnya kita syukuri.

Ketiga : Terjerumus ke dalam sikap terperdaya kehebatan diri sendiri dan takabur.

Orang yang kagum pada diri sendiri akan lupa melakukan muhasabah diri. Bersamaan dengan perjalanan waktu, hal itu akan menjadi penyakit hatinya. Pada akhirnya ia terbiasa meremehkan orang lain atau merasa dirinya lebih tinggi daripada orang lain dan tidak mau menghormati orang lain. Itulah yang disebut takabur. Nabi SAW bersabda maksudnya : "Tidak akan masuk syurga seseorang yang di dalam hatinya terdapat perasaan sombong meskipun hanya sebesar biji sawi." (Hadis Riwayat Nasa'i)

Keempat : Menyebabkan sentiada mengikut hawa nafsu dan melupaka dosa-dosa.

Seseorang yang mempunyai perasaan ujub akan selalu menilai dirinya baik dan tidak pernah menilai dirinya buruk dan serba kekurangan, sehingga ia selalu mengikut keinginan hawa nafsunya dan tidak merasa kalau dirinya telah berbuat dosa. Nabi SAW bersabda maksudnya, "Andaikan kalian tidak pernah berbuat dosa sedikitpun, pasti aku khawatir kalau kalian berbuat dosa yang lebih besar, yaitu perasaan ujub." (Hadis Riwayat Al Bazzar).

Kelima : Menyebabkan orang lain membenci pelakunya.

Pada umumnya, orang tidak suka terhadap orang yang membanggakan diri, mengagumi diri sendiri dan sombong. Oleh kerana itu, orang yang ujub tidak akan banyak sahabatnya, bahkan ia akan dibenci meskipun luas ilmunya dan hebat kedudukannya. Syeikh Mustofa As Sibai berkata, "Separuh kepandaian yang disertai tawaduk lebih disenangi oleh orang ramai dan lebih bermanfaat bagi mereka daripada kepandaian yang sempurna yang disertai takbur."

Keenam : Menyebabkan su'ul khatimah dan kerugian di akhirat.

Nabi SAW bersabda maksudnya, "Tidak akan masuk syurga orang yang suka menyebut-nyebut kembali pemberiannya, seorang yang durhaka, dan meminum minuman keras." (Hadis Riwayat Nasa'i)

Orang yang mempunyai sifat ujub biasanya suka menyebut-nyebut kembali sesuatu yang sudah diberikan.

Saidina Umar r.a pernah berkata,"Siapapun yang mengakui dirinya berilmu, maka ia seorang yang bodoh dan siapapun yang mengaku dirinya akan masuk syurga, maka ia akan masuk neraka."

Qatadah berkata, "Barangsiapa yang diberi kelebihan harta, atau kecantikan, atau ilmu, atau pakaian, kemudian ia tidak bersikap tawaduk, maka semua itu akan berakibat buruk baginya pada hari kiamat.

Sahabat yang dikasihi,
Andaikata kalian  membenarkan walau sedikit perasaan ujub menyinggah hati, ia akan mula merebak sebagaimana merebaknya api dari membakar secebis kain dan akhirnya menghanguskan sebuah rumah. Hatimu akan terbakar, menjadi hitam dan mengundang pelbagai sifat-sifat hitam yang lain, seperti sombong, bongkak, iri hati, dengki, khianat-mengkhianati dan sebagainya.

Hakikatnya, manusia tidak layak sedikit pun untuk merasa ujub kerana apa sahaja kebaikan yang ada itu datang dariNya, dan kembalilah kepada Allah jua segala pujian dan rasa kekaguman itu. Senantiasalah berhati-hati agar hati tidak dihinggapi penyakit ujub, agar hati dapat dipelihara sebaik mungkin dari sebarang anasir-anasir yang bakal menggelapkannya.

antara sumber info dari http://abubasyer.blogspot.com/2011/11/orang-mukmin-sentiasa-menjauhkan-diri.html

2 comments:

  1. Niatkan semua perbuatan kerana Allah Taala. Sbg manusia, kita suka dipuji. Tu yg kadang2 timbul ujub. Naudzubillah, mudah2an kita dijauhkan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu anim jihad paling besar ialah jihad melawan hawa nafsu sendiri...
      perasaan ujub dan riak akan menghilangan amalan kita seperti debu yang berterbangan..

      Delete

salam semua terima kasih sudi tinggalkan komen di sini semuga menambahkan lagi kemesraan ikatan ukhwah..

There was an error in this gadget
SABDA RASULULLAH SAW "JIKA KAMU ADA PERASAAN DENGKI,MAKA SEGERALAH BERISTIGFAR DAN JIKA KAMU BERBURUK SANGKA PADA SESEORANG MAKA JANGANLAH KAMU SELIDIKI ATAU MENGINTIP-NGITIP."