Didik Hati....

Assalamualaikum semua...
Dengan lafaz bismillah saya mulakan kalam bicara...


Sewaktu saya menghantar puteri bongsu saya Nur 'Aleya Addina ke sekolah Agama..sementara menunggu waktu masuk ke kelas saya duduk di kerusi berhmpiran koridor kelas...
Bersama-sama aleya ada dua tiga orang rakan sekelasnya...

Tiba-tiba datang seorang kanak-kanak perempuan..."mak cik saya kenal anak mak cik.."
Dalam hati saya berkata ramahnya...kanak-kanak perempuan..ni.
budak-budak sekarang kebanyakannya berani ke hadapan tak macam zaman saya dahulu cukup takut hendak menegur orang dewasa..lebih-lebih lagi yang kita tak kenal..
apa pun tak salah kalau berani untuk kebaikan..memudahkan untuk mereka memajukan diri selagi berada di landasan yang benar..
saya menjawab " yea ke..tahun lepas darjah satu sekelas dengan Aleya ke"..?

jawabnya "taklah makcik saya sama tadika dengan Aleya"..Aleya sekarang darjah dua apa...? dia kembali menyoal saya..

"Aleya ni kelas depan ni tahun 2 Bukhari (A).."..
dan saya sangat terkejut dengan jawapannya...

"Mak cik pandainya Aleya..saya dah puas minum air yassin masa periksa dan selalu minum bila-bila masa tapi tak pandai-pandai juga tak dapat masuk kelas pertama..sedih la mak cik"..
Luahan rasa seorang anak kecil...

Bergitu bijak dia berkata-kata..cuma Hatinya belum terdidik..untuk lebih mengerti qada dan qadar dari Allah mungkin sesetengah ibu bapa beranggapan tak perlu terangkan sesuatu permasaalahan itu dengan lebih detail lebih-lebih anak masih kecil dan tak memahami takut nanti mereka keliru...
Bagi saya dari kecil kita kena didik anak-anak tentang perngantungan terhadap Allah...beruseha dan bertawakal...

Saya terangkankan pada si kecil yang berumur 8 tahun ini...
"Nak...ingat untuk berjaya banyak sebab..pertama sekali mesti sentiasa menjadi insan yang solehah...insan solehah itu taat kepada Allah, ibu-bapa..dan guru-guru...
kedua kena rajin beruseha..dan bukan hanya air yassin menentukan kejayaan...tetapi meminum air yassin dan membaca yassin adalah salah satu dari useha kita ....kejayaan kita di tentukan oleh Allah jadi kakak sendiri kena selalu beruseha dan berdoa ke hadrat Allah...
Jangan mudah putus asa..teruskan beruseha jika Allah tak beri sekarang mungkin Allah akan beri di masa akan datang.."
Ingat tau tuntut Ilmu kerana Allah bukan inginkan pujian atau sanjungan...
yang penting kakak dan Aleya beroleh ilmu yang sama di sekolah ini...dan sama-sama mengamalkan ilmu yang di tuntut untuk kebaikan...."...
saya melihat dia mengangguk-angguk faham..kebetulan loceng pun berbunyi...

Saya membawa Aleya ke kelasnya dan saya melihat kanak-kanak tersebut memandang kami..saya menoleh dan terseyum ke arahnya sambil melambaikan tangan...

WALLAHUALAM..



Comments

  1. hehehe.....cantik aleya pakai jubah tu....comeii. sLMT BERSEKOLAH SEMULA aLEYA!

    ReplyDelete

Post a Comment

salam semua terima kasih sudi tinggalkan komen di sini semuga menambahkan lagi kemesraan ikatan ukhwah..

Popular posts from this blog

cacatan (episod akhir ) Umrah dan ziarah..

Jumaat Terakhir

Mohon ampun dan maaf...