Posts

Showing posts from 2014

MasyaAllah....

Image
Assalamualaikum...
Semuga semuanya di dalam rahmat dan redha Allah selalu hendaknya... Semasa menunaikan umrah bersama 10 hamba Allah bersaudara..dari bonda tersayang adik sekeluarga 5 beranak,keluarga kami 4 beranak...
Pada bulan januari 2013 (hampir 2 thn yg lalu). keluarga kami mendapat seorang sebotol seberat 10litre. Bermakna untuk keluarga kami..kami membawa pulang 4 botol air zam zam yg berisi 10 litre untuk setiap botol..(40 litre semuanya)
Kami berikan pada bonda sebotol dan membawa pulang 3 botol dan 1/2 botol (5litre) kami berikan pada keluarga mertua di kampung.. Di sebabkan botol2 air zam zam ni besar satu kami simpan di tepi pintu bilik belakang dan terus terlupa akan kehadirannya...dan hari ini..
MasyaAllah sewaktu membuka dan mengamatinya....subahanallah air zam zam ini langsung tidak berubah dari segi warna dan rasa....tiada langsung keladak pada dasar botol air zam zam....jernih airnya... Masya Allah subahanallah...... Sama seperti kami meminumnya di masjidil haram…

They Died Without Salah - True Story - MercifulServant

Image

Menerima jemputanmu lagi ya allah dengan penuh rasa syukur...

Image
Mengimbas kembali persiapan akhir kami untuk menunaikan umrah dalam jarak masa yang tidak sampai setahun..sekembalinya saya,bonda dan anak2 dari menunaikan umrah....dengan izin dari Allah swt..di maqbulkan doa di akhir tawaf wida agar di jemput lagi aku..menjadi tetamu Allah namun aku berdoa agar aku,suami dan anak2 sekali menjadi tetamu Allah...terlalu ingin menunaikan umrah bersama keluarga...
Aku berdoa dengan penuh harapan...walau aku pasti kami tak berkemampuan dari segi keewangan..namun aku yakin Allah itu maha pengasih dan kasihan  belas dan maha mendengar doa hamba-hambanya..
Subahannallah.......
Kun faa ya kun dengan izinmu ya Allah aku bukan sahaja di jemput sekali lagi menjadi tetamu..malah kami berangkat 10 bersaudara..dari aku,suami dan dua orang anak kami,ibuku yg di kasihi juga adik kandungku,suaminya dan 3 orang anaknya..
Alhamdulilah....
Akhirnya tiba saat yang di nanti...kami bertolak dari rumah emak di kuala selangor..alhamdulilah 5 buah kereta menghantar kami..2 b…

anugerah terindah

Image
Anugerah terindah Mengimbau kembali....pemergiaan aku 4 beranak bersama bonda menunaikan umrah pada tahun lepas adalah anugerah terindah dari Allah swt...
Maha pengasih dan peyayang Allah terhadap aku dan keluargaku hambamu yang banyak melakukan khilaf  dan dosa....
Namun Allah masih juga mengurniakan Aku anugerah yang terindah yang tak pernah aku sendiri menyangka akan mengalaminya...
Maha suci Allah tuhan semesta Alam....Ar Rahman Ar Rahim...cukuplah Allah bagi kami ...
pada mu juga kami memohon perlindungan dan engkau juga sebaik2 pertolongan...

Menunaikan Umrah tanpa mengeluarkan satu sen jua pembelanjaan semuanya dengan rahmat mu ya Allah kau kurniakan rahmat mu melalui hambamu yang kau pilih...seorang .insan yang berhati mulia..alhamdulilah insan itu adalah ibu ku sendiri...syukran Ya Allah..

Teringat saya dari petikan surah Ar-Rahman 55:18
"Maka nikmat tuhan kamu yang manakah kamu dustakan"..?


Dan kali ini jika dengan izinmu Ya Allah kami 10 bersaudara bakal menjadi t…

perancangan Allah

Image
perancangan Allah Alhamdulilah.....sebenarnya setiap langkah perjalanan kehidupan kita adalah dalam perancangan Allah yang kita sendiri tidak mengetahui segala rahsia di sebalik....walau sesekali kita berkata...aku merancang bergini dan bergitu...segalanya atas kehendak Allah juga...."kita hanya mampu merancang Allah juga yg menentukan...
SABTU 25 SEPTEMBER 2012
Kami sekeluarga pulang ke Kuala Selangor ziarah bonda.....sedang berehat-rehat bonda memberitahu yang bonda telah mendaftar dengan Andalusia Travel untuk menunaikan umrah sekiranya dengan izin Allah  pada Jan 2013 ...
Aku cuma mengangguk...
aku bertanya emak pergi seorang..emak menjawab yea....
emak bertanya padaku pula  ina nak pi sekali tak....
Siapa yang tak mahu menjadi tetamu Allah walaupun tak sampai setahun aku kembali dari menjadi tetamunya...kerinduan sentiasa bersarang di hati....baitullah yg jauh di mata namun tetap dekat di hati...
Biar pun air zam zam yg kami bertiga bawa kembali masih berbaki....impian ke sa…

hijrah....

Image
Hijrah...menuju redha Allah Di saat melihat jemaah-jemaah haji seluruh dunia menunaikan ibadah haji perasaan,hati dan jasad kembali terimbau sewaktu menunaikan umrah pada bulan april yang lalu....jarak perjalanan dari tanahair kita ke baitulharam seolah sudah tidak terhitung..kerana jauh perjalanan sudah tidak terasa kerna masjidil haram sentiasa  dekat di hati....

Sayu terasa menyusuk di jiwa...berderai air mata...menghayati..dan menonton Salam Baitullah di TV1..(Doa Mustajab)
antara kata-katanya...Berdoalah sepenuh hati dengan berbaik sangka dengan Allah...Allah mengabulkan doa kita dengan caranya"..
Kerana Allah tidak pernah tidak mengabulkan doa hambanya...
Ya terasa kerdilnya diri.....dan antara kata-kata wartawan RTM di tanah suci...
"bersyukurlah kepada yang menjadi tetamu Allah kerana anda antara insan yang terpilih...di jemput Allah menjadi tetamunya...."
"masyaallah"...

Bertapa diri ini yang hina dan lemah namun dengan rahmat dan kasih sayang Allah telah men…

Hanya Sementara

Image
Bismillahirohmanirohimmm
"Allah swt menciptakan dunia ini untuk kita manusia......
Namun kita diciptakan oleh Allah bukanlah untuk dunia ini
Allah swt menciptakan kita adalah untuk kehidupan akhirat yang selama-lamanya..
Ketetapan Allah bahawasanya dunia ini hanyalah sementara sahaja....
Apa sahaja yang yang ada di dunia..siapa sahaja yang ada di dunia..hanya sementara sahaja...
Kaya di dunia..kaya yg sementara...
Miskin diduniapun miskin yang sementara..
Jadi raja di dunia juga ..raja yang sementara...
Jadi rakyat pun sementara..
Sihat sementara,sakit sementara,tampan sementara,cantik sementara...
Sungguh bodoh apabila kita mencintai sesuatu yang sementara...
Mencintai dunia yang ..akan Allah hancurkan..
Alihkan cinta kepada kampung akhirat.....
Tempat kehidupan yang abadi selama-lamanya.......
Kaya selama2nya dan tidak akan miskin lagi..
Jadi raja selama2nya ..
Cantik selama2nya dan tidak akan tua-tua lagi..
Bahkan hidup di sana selama2nya..
Di kumpulkan kenikmatan-kenikmatan …

Siapakah yang terpenjara

Image
Sifat manusia...
Seorang yg terpenjara di penjara besi..
Terputus sudah hubungannya dengan dunia luar...dunia hanya penjara..
Dia tidak langsung tahu apa yg berlaku di dunia luar....
Di Dunia luar...manusia mencari- cari kelemahan dan kesalahan insan yang di penjara.... Umpat keji,fitnah nista...segala keaiban di bentang...
Segala kesalahan di canang..
Sabarlah wahai insan di penjara...
Kehidupanmu di dalam lebih tenang..
Berusehalah untuk meraih redha Allah..
Anggap segalanya kafarah di atas dosa2 mu yang lalu..
Terimalah hadiah pahala2 percuma dari mereka yang mencaci nista,fitnah melata..
Bergitulah jua jika kita hanya duduk di rumah orang lain tetap mengintai2 keaiban dan keburukan kita...
Biarlah Allah kan ada..
Siapakah sebenarnya yang terpenjara dengan tipu daya syaitan

Permintaan terakhir...

Image
Bismillah hirohmannirohim...
Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang...

Dengan penuh keinsafan saya meneruskan cerita kelmarin mengenai jiran saya..
INNALILLAHHIWAINNAILLAHIROJIUN....
Daripada Allah kita datang kepadanya jua tempat kita kembali...semuga kembalinya kita di kurniakan Allah di dalam husnul khatimah...
AL FATIHAH buat aruah jiran saya Puan ju yang telah kembali ke pangkuan yang esa sewaktu azan asar berkumandang semalam di kampung halamannya sungai siput..perak...
bila telah tiba saatnya kita kembali tidak di lewatkan Allah atau di percepatkan walau sesaat itulah yang telah tertulis di Loh mahfuz Allah lebih menyayanginya..
Buat seluruh ahli keluarga redhakan pemergiaannya dengan iringan ayat-ayat suci dan doa semuga roh aruah di tempatkan bersama para solohin....

kita manusia tidak pernah akan dapat  menyingkap rahsia Allah....
kak Ju yang pukul 6.00 petang kelmarin sedang elok mengayuh basikal melalui hadapan rumah saya pulang dari kerja dengan selalu m…

Terdetik di hati...."LIMA SEBELUM LIMA".

Image
ASSALAMUALAIKUM... syukur dengan izin Allah kita bertemu lagi untuk bicara kali ini... kita masih lagi di bulan syawal...saya dengan rasa rendah hati  mengambil kesempatan memohon ampun dan maaf di atas segala khilaf dan dosa di sepanjang saya menulis blog ini..
Petang tadi sedang sibuk membancuh air untuk en suami berbuka puasa jiran sebelah datang meminta pertolongan tolong tengokkan isterinya pengsan di rumah..
Bergegas ke rumah jiran...tak belengah mengusung jiran ke dalam kereta suaminya dan menuju ke bahagian kecemasan hospital... sesampai di sana isteri jiran terus di sorong ke bilik rawatan.. Sementra suami meletak kereta di kawasan letak kereta saya membantu membuat pemdaftaran...
Azan magrib berkumndang.saya bertanya kepada pegawai bertugas di mana surau berdekatan beliau berkata di dalam wad...
Bermakna waktu ini tak di benarkan masuk ke wad..malah pelawat di arah keluar dari wad sejak pukul 7.00 lagi..
Saya bertawakal kaki melangkah ke arah penjaga gate untuk masuk ke wad…

Aku menangis kau juga menangis

Image
Bermula bicara dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang,..,.
Salam Jumaat...
Selamat berpuasa sunat syaaban....
Allah sengaja menduga kita di manakah kesabaran hambanya...
Aku menangis kau juga menangis namun atas sebab yang berbeza....namun menuju satu arah yang sama mengadu ke hadrat yang yang esa memohon keampunan, pertolongan,rahmat dan kasih sayangnya...

Bersabar dan teruskan berdoa kerana ianya adalah jalan2 ke syurga...
Setiap kita punya kisah dan cerita duka yang berbeza....ceritalah bagaimana takkan sama..penerimaan kita...
Hanya yang menanggung merasa pedihnya...
SABAR...TABAH..jangan larut dalam duka....ALLAH itu maha lembut...maha penyayang carilah hikmah di sebalik ujian dengan kekuatan iman..
Kerana setiap yang ALLAH kurniakan buat kita adalah terbaik darinya....
Menangislah jika tangisan itu bisa meredahkan lukamu...
Bangunlah sepertiga malam mengadulah pada yang esa...
Tapi jangan berlama2 dalam kesedihan kerana syaitan akan menghuni ruang hati yang sedan…

Doa memohon agar di berikan kepulangan yang terindah..

Image
Salam Jumaat....
Jumaat penghulu segala hari...Jumaat juga akan berlakunya hari Kiamat...

Perkongsian Rasa ...Muhasabah diri..
Semenjak 3 Hari lepas  saya baru berkesempatan membaca buku yang telah lama saya beli iaitu buku "Baitullah Aku Datang " tulisan saudara Hisham Ahmad (Penguam Sivil & Peguam Syarie).
Semalam saya sampai ke tajuk DOA MATI SYAHID..
penulis menceritakan bagaimana sahabat-sahabat banginda kita rasullulah saw beria-ria berdoa untuk mati syahid dengan penuh ketulusan hati...

kemudian pagi tadi saya mendapat pesanan dari peti masuk fb dari anak seorang rakan fb menghabar kan kembalinya ibundanya tercinta kerahmatullah..... memohon di maafkan jika ada salah silap ibunya...dan ada pesanan di situ kalau nak tengok gambar arwah terbaru boleh lihat di wall ibunya...

saya buka wall aruah...subahanallah ada gambar aruah di depan masjid nabawi..tulisan di bawah gambar oleh suami tercinta gambar terakhir arwah sebelum solat dhuha dan arwah telah tiada selepas it…

Ikhlas,beruseha,berdoa dan tawakal..

Image
Perkongsian Rasa untuk hari ini..:
Mohon maaf jika ada khilaf dan dosa. Pada bicara ini..
Sesungguhnya segala yang baik itu dari Allah swt manakala yang lemah dan buruk itu dari kekhilafan diri saya sendiri...Jika ada yang masih ingat status saya mengenai kesedihan yang anak bongsu aleya alami bila perhubungannya dengan sahabat baiknya tidak serapat dan semesra tahun lepas...aleya menangis kerana sangat sedih dan kecewa..kerana penantian selama lebih sebulan untuk berjumpa sahabat lama berakhir dengan kedinginan sahabat baiknya tanpa di ketahui puncanya..
Bukan mereka tidak berkawan masih berkawan tetapi tidak seakrab dulu..Alhamdulilah hari ini aleya pulang kerumah dengan ceria.(hari ini abah aleya yang ambil aleya dari sekolah)...
Dengar suara aleya memberi salam pun dah tahu hatinya penuh rasa gembira dan ceria.."Yes...yes!! Mama syukur alhamdulilah...aina dah kawan rapat balik dengan aleya kami balik sekolah sama2 aina pegang tangan aleya tak lepas2 dan hantar aleya sampai de…

aleya...aleya..

Image
Perkongsian rasa...
Sebenarnya saya paling risau tentang aleya sejak dari mula sekolah tadika...
Aleya seorang kanak2 yang agak manja, ulat buku (kemana sahaja bawa buku ) dan tidak berapa pandai bergaul kerana kebanyakan masanya di habiskan di rumah bersama saya..

Dia bila dapat seorang kawan baik dia akan luangkan banyak masa dengan rakannya itu...
Teringat semasa tahun satu aleya mengadu tiada kawan keluar rehat seorang2..saya sebagai ibu turut merasa kesedihannya..sehinggakan sewaktu menunaikan umrah saya memohon doa kehadrat illahi agar aleya beroleh seorang sahabat dan memohon agar aleya menjadi insan yang mendiri...
Alhamdulilah semasa berada di tahun dua dia mendapat seorang sahabat yang sangat baik..dan sentiasa setia menemani dia..

Hari ini aleya balik dari sekolah dengan esak tangis...memberitahu kawan baik dia tiba2 sudah tak rapat dengan dia..sudah tidak jalan balik sama-sama..aleya tak ada kawan aleya jalan seorang2 je..
Terus dia masuk bilik menangis....saya mula bimbang kemba…