Skip to main content

aleya...aleya..

Perkongsian rasa...
Sebenarnya saya paling risau tentang aleya sejak dari mula sekolah tadika...
Aleya seorang kanak2 yang agak manja, ulat buku (kemana sahaja bawa buku ) dan tidak berapa pandai bergaul kerana kebanyakan masanya di habiskan di rumah bersama saya..

Dia bila dapat seorang kawan baik dia akan luangkan banyak masa dengan rakannya itu...
Teringat semasa tahun satu aleya mengadu tiada kawan keluar rehat seorang2..saya sebagai ibu turut merasa kesedihannya..sehinggakan sewaktu menunaikan umrah saya memohon doa kehadrat illahi agar aleya beroleh seorang sahabat dan memohon agar aleya menjadi insan yang mendiri...
Alhamdulilah semasa berada di tahun dua dia mendapat seorang sahabat yang sangat baik..dan sentiasa setia menemani dia..

Hari ini aleya balik dari sekolah dengan esak tangis...memberitahu kawan baik dia tiba2 sudah tak rapat dengan dia..sudah tidak jalan balik sama-sama..aleya tak ada kawan aleya jalan seorang2 je..
Terus dia masuk bilik menangis....saya mula bimbang kembali...takut menganggu emosi dia...
Memikirkan kata-kata yang sesuai untuk merawat luka hatinya...

"Adik ..jangan sedih...mungkin sehari dua je kut aina tak rapat dengan adik..cuba tanya aina adik ada buat salah tak dengan dia kalau ada adik minta maaf", adik kawan le macam biasa..
Aleya menjawab semula..
"Adik mana ada buat salah apa sejak hari pertama sekolah..aina tiba2 jadi macam tu.."

"Tak pe adik sabar yea nanti dia kawan le balik dengan adik..adik jangan lupa tegur dia..dan dalam solat jangan lupa berdoa agar Allah bagi adik rakan yang baik tak kira siapa..insyaAllah..doa adik akan di maqbulkan..
Nanti ibu pun doakan untuk adik...
Allah sayang adik..mana tahu Allah nak beri adik kawan yang ramai lagi...dan adik akan dapat lagi ramai kawan baik...sudah tak mahu sedih..sedih..

Dia mengangguk2kan kepala...
Dan berkata..
"Ok ibu kan selalu kata kalau ada apa2 masaalah senyum je tarik nafas...istigfar dan selawat banyak2...insyaAllah masaalah akan dapat di selesaikan dan hati kita akan tenang...."
Sambil matanya mengerling buku tulisan syed alwi yang saya baca dulu...
Keletahnya buat saya tersenyum pula..
bagi saya pertama kali rasa pengalaman anak perempuan...lembut hatinya..
Semasa abang2 dia dulu...tak ada pula perkara sebergini...



Tersenyum sendiri bila teringat kata2 aleya tadi "ok mama..apapun masaalah insyaAllah ia pasti akan berlalu...senyumlah..dia ikut kata2 yg saya baca pada buku tulisab syed alwi alatas

Comments

Popular posts from this blog

Bercuti di Bukit Tinggi

Assalamualaikum wbt... Syukur atas segala kurniaan Allah swt... Sekadar perkongsian cacatan percutian jika ada yang baik dari cacatan ini ambillah ibrah kebaikannya...jika yang buruk jadikan sebagai sempadan..
Mohon ampun dan maaf di atas sebarang kekhilafan yang datang dari kelemahan diri saya sendiri... Cuti sekolah baharu sahaja lepas...sebenarnya kami sekeluarga jarang dapat bercuti di waktu cuti persekolahan...cek abg selalu waktu cuti sekolah waktu itu juga di arah bertugas di luar daerah...
Alhamdulillah kali ini rezeki dapat bercuti di musim cuti sekolah.. Di sebab kan cuti cek abang yang asyik bertunda.. Tiba-tiba permohonan cuti cek abang di luluskan...  kami tidak tahu kemana hala tuju percutian kami kali ini.
cek abang akak kata tidak mengapa kita jalan sahaja lah...kemana2.. kami sekeluarga mengambil keputusan ke rumah anak yang sulung di Setia Alam...
kami tidur di rumah anak semalam...kebetulan menantu akak tunjuk gambarnya semasa berjalan2 ke Bukit Tinggi,Pahang....
a…

Mohon ampun dan maaf...

Kepada semua....
Di kesempatan ini saya ingin memohon ampun di maaf jika ada khilaf dan dosa saya terhadap semua....


mohon maaf jika ada tulisan-tulisan saya di blog ini ada menyinggung perasaan rakan2 blogger samaada yang lama ataupun yang baru...
Insyaallah Jumaat ini saya dan keluarga (bonda,anak sulung dan anak bongsu) akan berangkat ke tanah suci....doa kan perjalanan ibadah kami di permudahkan Allah hendaknya...


Rabbi yassir wala tu a'assir..


ya allah kami ingin dan akn menunaikan umrah
namun kami banyak dosa ya Allah..
dosa besar..dosa kecil, dosa yg kami ketahui
dan dosa yg tdk kami ketahui..
ya allah kau ampunilah kami
sesungguhnya kami manusia yg kerdil
lagi hina yg allah..

Ya allah bantulah kami..
Ajarilah kami..
Aku ingin pergi ke rumahmu semata-mata keranamu
Ya Allah..semata2 keranamu ya allah..

Ya Allah, aku mencari hati yang indah
Untuk ku serahkan kepada Mu
Tapi apakan daya
Hati yang ada…
Hati yang ini, masih tercela

Ya Allah, ajar aku untuk meminta yang terbaik dari Mu
Ilmu ku terbatas…

Kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran..

Alahamdulilah ahad lepas dengan izin Allah kami dapat mengadakan majlis kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran...walaupun ada perubahan di saat-saat akhir oleh jemaah surau..asalnya bacaan yassin dan doa akan di adakan selepas isyak...jadi beberapa hari sebelum hari kenduri saya telah menjemput jiran-jiran,saudara mara dan sahabat handai pada waktu selepas solat isyak menghampiri lewat petang imam surau mengatakan ada pertukaran waktu ahli jemaah surau hanya berkelapangan untuk kenduri tahlil selepas solat maghrib...

BACAAN TAHLIL DAN DOA DI ADAKAN DI DALAM RUMAH OLEH KAUM LELAKI..



SETELAH SELESAI TAHLIL DAN DOA..KAUM LELAKI BERSOLAT JEMAAH DI LUAR RUMAH..
TERHARU DEANGAN JIRAN YG HUJUNG SEKALI DUDUK DI DEPAN PINTU BELUM SEMBUH SEPENUHNYA SELEPAS OPERATION KAKI (KENCING MANIS)...TETAP HADIRKAN DIRI....DATANG DENGAN DI BANTU BERJALAN...SYUKRAN YA ALLAH..

KAUM IBU MASUK KE DALAM PULA UNTUK MENJAMU SELERA..

Kami hanya bertawakal...tak kisah berapa orang yang hadir untuk majlis bacaan …