Skip to main content

Ikhlas,beruseha,berdoa dan tawakal..

Perkongsian Rasa untuk hari ini..:
Mohon maaf jika ada khilaf dan dosa. Pada bicara ini..
Sesungguhnya segala yang baik itu dari Allah swt manakala yang lemah dan buruk itu dari kekhilafan diri saya sendiri...

Jika ada yang masih ingat status saya mengenai kesedihan yang anak bongsu aleya alami bila perhubungannya dengan sahabat baiknya tidak serapat dan semesra tahun lepas...aleya menangis kerana sangat sedih dan kecewa..kerana penantian selama lebih sebulan untuk berjumpa sahabat lama berakhir dengan kedinginan sahabat baiknya tanpa di ketahui puncanya..
Bukan mereka tidak berkawan masih berkawan tetapi tidak seakrab dulu..

Alhamdulilah hari ini aleya pulang kerumah dengan ceria.(hari ini abah aleya yang ambil aleya dari sekolah)...
Dengar suara aleya memberi salam pun dah tahu hatinya penuh rasa gembira dan ceria..

"Yes...yes!! Mama syukur alhamdulilah...aina dah kawan rapat balik dengan aleya kami balik sekolah sama2 aina pegang tangan aleya tak lepas2 dan hantar aleya sampai dekat abah...aleya happy sangat syukur Allah makbulkan doa aleya..dan mama"

Saya turut gembira mendengarkan perkhabaran darinya..
Aleya datang memeluk saya dari belakang....
"Terima kasih mama sebab nasihatkan aleya suruh sabar dan tolong doa kan untuk aleya...hebat mama"...
Saya menjawab membetulkan persepsinya..
"Mama tak hebat... mama hanya hamba Allah yang banyak dosa...Allah yang hebat.. Allah itu maha mendengar..dan Allah mendengar setiap doa kita...Allah juga maha pengasih dan penyayang.."..

Ok ingat pesan mama bila ada masaalah perkara pertama mesti di lakukan sabar dan senyum...banyak2 beristigfar dan selawat serta berdoa memohon pertolongan dari Allah..
Rupa ada kawan yang ingin memisahkan persahabatan mereka....budak-budak kita sebagai ibu bapa hanya mampu menasihati dan menunjukkan contoh tauladan..

Alhamdulilah saya sendiri sebenarnya rasa bahagia melihat keakraban mereka...kerana sejak aleya mula pandai berkawan ..walaupun aleya masih kecil saya selalu beri nasihat pada aleya...kalau berkawan mesti ikhlas..jangan hasad dengki..selalu tolong menolong...
insyaAllah persahabatan akan kekal lama..

Alhamdulilah...dengan izin Allah juga memberi aleya untuk memahami apa erti sabar,ikhlas, doa dan tawakal...tanpa izin Allah saya sendiri tak mampu untuk mendidiknya untuk lebih mengerti erti kehidupan yang sebenarnya dalam konteks menjadi insan dan hamba Allah yang mengharapkan keredhaannya..
Semuga aleya dan rakan2nya menjadi anak yang soleh dan solehah...amin...ya rabbal alamin..

Wallahu A’lam Bish Shawab
(Hanya Allah Maha Mengetahui apa yang benar).
Ikhlas dari saya hamba Allah yang berdosa.~Nor Azlina~

Comments

  1. salam kak ina,

    alhamdulillah........hebat doa ibu ...jadi anakanda aleya kena dgr dan patuh ckap ibu.....
    mudahan aina akan menjadi sahabat dunia dan akhirat ...kwn baik2 yer...sampaikan salam ucu pada aina jugak...

    opppp lagi ibu kena doa ucu jugak laaaa.....mekasih ibu

    ReplyDelete
    Replies
    1. wlklsm ucu...

      udah2an amin akan sentiasa mendoakan ucu...
      jauh yg mendekatkan..

      Delete
  2. Salam K.Ina...lama tak singgah kat sini.Semoga akak sekluarag sihat2 shj yer.Putihnya hati anak2 kecilkn...ikhlas dlm persahabatannya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummussalam atie..
      trm ksh mendoakan alhamdulilah sht hndaknya...bergitu jua doa buat atie n family..
      smuga anak2 kita menjadi anak2 yg solh dan solehah..

      Delete
  3. Maaf lama tak ke sini.
    Doa dan harapan ibu buat yg terbaik utk anak2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak mengapa kak jauh taoi dekat...
      itulah sentiasa dlm doa kita..

      Delete

Post a Comment

salam semua terima kasih sudi tinggalkan komen di sini semuga menambahkan lagi kemesraan ikatan ukhwah..

Popular posts from this blog

Bercuti di Bukit Tinggi

Assalamualaikum wbt... Syukur atas segala kurniaan Allah swt... Sekadar perkongsian cacatan percutian jika ada yang baik dari cacatan ini ambillah ibrah kebaikannya...jika yang buruk jadikan sebagai sempadan..
Mohon ampun dan maaf di atas sebarang kekhilafan yang datang dari kelemahan diri saya sendiri... Cuti sekolah baharu sahaja lepas...sebenarnya kami sekeluarga jarang dapat bercuti di waktu cuti persekolahan...cek abg selalu waktu cuti sekolah waktu itu juga di arah bertugas di luar daerah...
Alhamdulillah kali ini rezeki dapat bercuti di musim cuti sekolah.. Di sebab kan cuti cek abang yang asyik bertunda.. Tiba-tiba permohonan cuti cek abang di luluskan...  kami tidak tahu kemana hala tuju percutian kami kali ini.
cek abang akak kata tidak mengapa kita jalan sahaja lah...kemana2.. kami sekeluarga mengambil keputusan ke rumah anak yang sulung di Setia Alam...
kami tidur di rumah anak semalam...kebetulan menantu akak tunjuk gambarnya semasa berjalan2 ke Bukit Tinggi,Pahang....
a…

Mohon ampun dan maaf...

Kepada semua....
Di kesempatan ini saya ingin memohon ampun di maaf jika ada khilaf dan dosa saya terhadap semua....


mohon maaf jika ada tulisan-tulisan saya di blog ini ada menyinggung perasaan rakan2 blogger samaada yang lama ataupun yang baru...
Insyaallah Jumaat ini saya dan keluarga (bonda,anak sulung dan anak bongsu) akan berangkat ke tanah suci....doa kan perjalanan ibadah kami di permudahkan Allah hendaknya...


Rabbi yassir wala tu a'assir..


ya allah kami ingin dan akn menunaikan umrah
namun kami banyak dosa ya Allah..
dosa besar..dosa kecil, dosa yg kami ketahui
dan dosa yg tdk kami ketahui..
ya allah kau ampunilah kami
sesungguhnya kami manusia yg kerdil
lagi hina yg allah..

Ya allah bantulah kami..
Ajarilah kami..
Aku ingin pergi ke rumahmu semata-mata keranamu
Ya Allah..semata2 keranamu ya allah..

Ya Allah, aku mencari hati yang indah
Untuk ku serahkan kepada Mu
Tapi apakan daya
Hati yang ada…
Hati yang ini, masih tercela

Ya Allah, ajar aku untuk meminta yang terbaik dari Mu
Ilmu ku terbatas…

Kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran..

Alahamdulilah ahad lepas dengan izin Allah kami dapat mengadakan majlis kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran...walaupun ada perubahan di saat-saat akhir oleh jemaah surau..asalnya bacaan yassin dan doa akan di adakan selepas isyak...jadi beberapa hari sebelum hari kenduri saya telah menjemput jiran-jiran,saudara mara dan sahabat handai pada waktu selepas solat isyak menghampiri lewat petang imam surau mengatakan ada pertukaran waktu ahli jemaah surau hanya berkelapangan untuk kenduri tahlil selepas solat maghrib...

BACAAN TAHLIL DAN DOA DI ADAKAN DI DALAM RUMAH OLEH KAUM LELAKI..



SETELAH SELESAI TAHLIL DAN DOA..KAUM LELAKI BERSOLAT JEMAAH DI LUAR RUMAH..
TERHARU DEANGAN JIRAN YG HUJUNG SEKALI DUDUK DI DEPAN PINTU BELUM SEMBUH SEPENUHNYA SELEPAS OPERATION KAKI (KENCING MANIS)...TETAP HADIRKAN DIRI....DATANG DENGAN DI BANTU BERJALAN...SYUKRAN YA ALLAH..

KAUM IBU MASUK KE DALAM PULA UNTUK MENJAMU SELERA..

Kami hanya bertawakal...tak kisah berapa orang yang hadir untuk majlis bacaan …