Terdetik di hati...."LIMA SEBELUM LIMA".

ASSALAMUALAIKUM...
syukur dengan izin Allah kita bertemu lagi untuk bicara kali ini...
kita masih lagi di bulan syawal...saya dengan rasa rendah hati  mengambil kesempatan memohon ampun dan maaf di atas segala khilaf dan dosa di sepanjang saya menulis blog ini..

Petang tadi sedang sibuk membancuh air untuk en suami berbuka puasa jiran sebelah datang meminta pertolongan tolong tengokkan isterinya pengsan di rumah..
Bergegas ke rumah jiran...tak belengah mengusung jiran ke dalam kereta suaminya dan menuju ke bahagian kecemasan hospital...
sesampai di sana isteri jiran terus di sorong ke bilik rawatan..
Sementra suami meletak kereta di kawasan letak kereta saya membantu membuat pemdaftaran...
Azan magrib berkumndang.saya bertanya kepada pegawai bertugas di mana surau berdekatan beliau berkata di dalam wad...
Bermakna waktu ini tak di benarkan masuk ke wad..malah pelawat di arah keluar dari wad sejak pukul 7.00 lagi..
Saya bertawakal kaki melangkah ke arah penjaga gate untuk masuk ke wad..sambil berzikir rabbi yaasir wala tuassir...
Dengan di mulakan salam dam seyuman..saya bertanya..
"Assalamualaikum kak..boleh saya tahu di mana surau"..
"Waalaikummussalam surau di wad satu.. masuklah  nak solat kan"
Alhamdulillah di permudahkan..di lembutkan hatinya tanpa banyak bersoal jawab..
Masuk ke dalam surau..ada 2 wanita dan seoarang remaja sedang bersolat..di sebabkan surau hanya muat untuk 3 orang bersolat dalam satu masa saya menunggu giliran...
Sebaik mereka selesai bersolat..saya menghulurkan salam persaudaraan...
Saya mulakan bicara... lawat saudara sakit ke....
Seorang wanita menjawab...tak tunggu suami sakit...
Mak cik yang di sebelah pun menjawab..
"Mak cik pun tunggu suami sakit juga...dah umur 60 thn ni mak cik tak boleh jalan laju2..
Mereka bertanya saya pula tunggu siapa sakit....
Saya menjawab menghantar jiran...
Sambil bersalam saya menghadiah kan mereka demgan senyuman dan doa agar suami mereka masing di permudahkan Allah kesembuhannya...
Pasti ada hikmahnya Allah pertemukan saya dengan orang2 dan kejadian hari ini...
Terdetik di hati...."LIMA SEBELUM LIMA"..
Apabila tiba saatnya mampukah saya menghadapinya dengan penuh keredhaan dari Allah swt..
BERMUHASABAH DIRI...

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud : " Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara. Pertama : masa sihat sebelum sakit. Kedua : masa kaya sebelum datangnya masa sempit (miskin). Ketiga : masa lapang sebelum tiba masa sibuk. Keempat masa mudamu sebelum datang masa tua dan kelima masa hidup sebelum tiba masa mati." (riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi).

.Penjelasan:
1. Sihat sebelum sakit – Lakukan sesuatu yang berfaedah dan mendatangkan kebaikan kepada diri anda dan orang-orang disekeliling anda semasa anda masih sihat.

2. Muda sebelum tua – Waktu anda muda inilah saatnya anda berusaha mencari kemewahan disamping tidak lupa kewajiban anda kepada Maha Pencipta, kelak bila anda tua anda tidak lagi memikirkan hal duniawi.

3. Kaya sebelum miskin – Waktu anda kaya berharta itulah anda boleh menolong orang yang lebih susah daripada anda kerana sedekah yang ikhlas akan jadi bekalan anda menghadapNYA.

4. Lapang sebelum sempit – Waktu anda masih ada kelapangan inilah waktu yang paling sesuai mendalami ilmu agama untuk pedoman anda.

5. Hidup sebelum mati – Sesungguhnya sewaktu hidup semua 4 perkara di atas boleh anda lakukan. Bila anda telah tiada hanya amal soleh, sedekah jariah dan doa anak yang soleh yang mengiringi anda.

Pedoman untuk kita semua fikirkan bersama. Allah S.W.T berfirman dalam surah Al-Asr ayat 1-3 yang bermaksud : "Demi masa, sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh. Mereka berpusu-pusu dengan kebenaran dan berpusu-pusu dengan kesabaran."






Comments

Popular posts from this blog

cacatan (episod akhir ) Umrah dan ziarah..

Jumaat Terakhir

Mohon ampun dan maaf...