Segalanya dengan Izin Allah Jua

Dengan izin dan kehendaknya jua tarikh pemergiaan kami di percepatkan oleh pihak travel dari 26/4/12 di tukar ke 6/4/12...

Kami terima sahaja sebarang pindaan tampa banyak bicara...kebetulan anak ku yang sulung shafiq sudah mula cuti sem...emak ingin membawa shafiq bersama di saat-saat akhir..lega rasa hati ku syukur ya Allah kau perkenankan doa hambamu..kerana aku sangat-sangat risau memikirkan bermusafir tampa mahram ini..

Alahamdulilah segala kelengkapan dokumen yang di perlukan di permudahkan Allah urusannya...passport dalam masa beberapa jam sahaja sudah siap bergitu juga dengan suntikan vaksinasi..

Hati berdebar-debar sentiasa berdoa semuga segalanya di permudahkan Allah hendaknya menjadikan kami tetamu yang istimewa....pemergiaan aku ke sana bersama emak (warga emas), aleya (kanak-kanak) dan shafiq serta zaimah..
Aku agak bimbangkan aleya kerana dia seorang anak yang agak cerewet,manja dan seorang yang inginkan semua sempurna (perfectionist child )..
namun aku berserah dan bertawakal segala-galanya ke hadrat Allah swt..

AKU REDHA DENGAN UJIAN KECIL INI..

Dua tiga hari sebelum bertolak aku demam dan batuk-batuk (sakit tekak)...sampai ada yang kata macam mana kat sana nanti belum pergi dah batuk-batuk...aku jawab dengan senyuman insyaallah tak apa2 Allah kan ada...aku terima segala ujian ini sakit kan kafarah dosa...semuga Allah ampunakan dosa-dosaku..

Malam sebelum bertolak aleya pulak demam...esok paginya kami bertolak dari kuala selangor dalam pukul  9 pagi aleya masih lagi kurang sihat tapi aku sudah membawa segala ubat-ubatan yang kami perlukan dan tidak putus berdoa kehadrat illahi..
Pukul 2.00 petang 6/4/12 kami bergerak ke balai berlepas...aleya agak rapat dengan abahnya saat ini dia menangis sehingga tak mahu melepaskan abahnya..."saya katakan adik hendak ke mekah tak tengok kaabah..jadi tetamu Allah nanti Allah kurniakan pahala buat adik.."..barulah dia melepaskan pelukan..

Maka bermulah langkah pertama kami untuk menjadi tetamu Allah..rahmatilah kami ya Allah ..berkatilah kami ya Allah..

Dalam flight aleya masih demam...sebaik selesai makan makanan yang di hidangkan saya memberi aleya makan ubat...aleya tidur selepas itu..alhamdulilah suhu kepanasannya sudah menurun...
kami menaiki SAUDI ARABIA AIRLINES..sebelum kapal terbang bergerak doa musafir tertera di screen...alhamdulilah...hampir 10 jam masa perjalanan kami selamat sampai di lapangan terbang King Aziz Jeddah..(kerana kapal terbang berhenti selama satu jam di lapangan terbang Riyad saudi arabia..)..

Alhamdulilah dalam pukul 9.00 malam kami selamat sampai ke airport Jeddah....Insyaallah bersambung nanti... di bicara akan datang..

PERSIAPAN AKHIR..CHECK APA YANG PATUT TAKUT ADA YANG TERTINGGAL

KAMI BERLIMA YANG BERDEBAR-DEBAR UNTUK MENJADI TETAMU ALLAH..
PERMUDAHKANLAH YA ALLAH..

KAMI BERSOLAT JAMAK TERLEBIH DAHULU DI SURAU BALAI BERLEPAS AGAK SEDIH  SURAU SANGAT KECIL DI KAWASAN BALAI BERLEPAS SEHINGGA KAMI TERPAKSA SOLAT DALAM KEADAAN BERASAK2 KERANA MENGEJAR WAKTU PENERBANGAN..

ALEYA YANG BERAT HATI HENDAK MENINGGALKAN ABAHNYA..

KAKI MELANGKAH DENGAN PENUH PENGHARAPAN AGAR ALLAH MENERIMA KEDATANGAN KAMI..

SEMPAT SNAP SAYAP KAPAL TERBANG..

ALEYA DAH  PUAS TIDUR..BANGUN TIDUR MAIN GAMES PULA..
SAYA AMBIL KESEMPATAN TENGOK VIDEO CARA -CARA MENUNAIKAM UMRAH DI SCREEN HADAPAN KERUSI..

PELBAGAI RAKAMAN YANG DI SEDIAKAN DI SINI...RAKAMAN CARA2MENGERJAKAN UMRAH DAN HAJI..BERITA ARAB,BACAAN SURAH AL QURAN 30 JUZ,MOVIE DAN CARTOON TERPULANGLAH KEPADA KITA UNTUK MEMILIH UNTUK MELIHAT MANA YG MENDATANGKAN MENAFAAT BUAT KITA...

Comments

1. ALHAMDULLILAH..Ina dah ke sana dah ye..

MASYALLAH..menjadi tetamunya..

1. alhamdulilah yan doa yg di perkenankan Allah syukur ke hadratnya ats nikmat dan rahmat kurniaanya..