Doa seorang Ibu..

Dengan lafaz bismillah saya mulakan kalam bicara....
mohon maaf jika ada banyak kesalahan menulis malam ini kerana malam ini saya menulis menggunakan tab2. Di sisi saya ketika ini anakanda aleya tersayang yang telah lena beradu....pastinya hati ibu mana yang tidak bimbang bila anak mereka sakit kan lebih-lebih  lagi di usia yang masih kecil...
Saya kongsikan pengalaman ini yang saya rasa ramai ibu-ibu lain juga mungkin pernah  merasakan pengalaman yg sama.

selain beruseha saya berdoa sungguh-sungguh kehadrat illahi...ubat-ubatan adalah useha kita dan penyembuhnya adalah dari  Allah jua...
Benarlah janji Allah bahawa .Doa seorang Ibu tiada hijab ianya terus di angkat ke langit.....
“Cukuplah Allah untuk (menolong) kami dan Dia sebaik-baik pengurus (yang terserah kepadaNya segala urusan kami).” 
(Quran, Ali-Imran, 3:173)
.kalau di lihat badan aleya yang lemah dan kesakitan yang di alaminya tak mungkin dia akan pulih dengan segera namun kuasa Allah mengatasi jangkauan akal fikiran kita hambanya..
setelah memberi aleya makan ubat...saya memberi dia minum air zam zam....menyapu air zam zam  di ubun-ubun nya tetapi sebelum memberi aleya meminum air zam..zam saya berselawat dan berzikir...lafaz bismillah 21 kali , dan berdoa dengan rendah hati,bersungguh-sungguh,penuh harapan dan berbaik sangka serta yakin kehadrat Illahi dengan rahmatnya agar menyembuhkan kesakitan anak saya....
saya benar-benar beserah diri...walau saya tahu saya tidak layak meminta-minta...tapi saya tahu Allah itu maha pemurah dengan rahmatnya... maha pengasih dan penyayang...
Subahanallah dengan kepanasan melampau...dengan izinmu dua jam selepas itu aleya terjaga dari tidur dan terus meminta makanan dan minuman...padahal tadi dia lemah sangat..muntah-muntah dan panas badanya..

Bukan ubat atau air zam zam yang menyembuhkan..ianya adalah asbab Allah jua yang maha peyembuh di atas segala penyakit cuma mengambil keberkatan dari air zam zam tersebut..
Nabi saw menjelaskan: ”Sesungguhnya, air zam-zam ini air yang sangat diberkahi, ia adalah makanan yang mengandungi gizi”.
Nabi saw menambahkan: “Air zamzam bermanfaat untuk apa saja yang diniatkan ketika meminumnya. Jika engkau minum dengan maksud agar sembuh dari penyakitmu, maka Allah menyembuhkannya. Jika engkau minum dengan maksud supaya merasa kenyang, maka Allah mengenyangkan engkau. Jika engkau meminumnya agar hilang rasa hausmu, maka Allah akan menghilangkan dahagamu itu. Ia adalah air tekanan tumit Jibril, minuman dari Allah untuk Ismail”. (HR Daruqutni, Ahmad, Ibnu Majah, dari Ibnu Abbas).
Rasulullah (saw) pernah mengambil air zam-zam dalam sebuah kendi dan bekas dari kulit, kemudian membawanya kembali ke Madinah dan Air zam-zam itu digunakan Rasulullah (saw) untuk memercikkan kepada orang sakit dan kemudian disuruh meminumnya.
Kembali kepada doa...sesungguhnya janji Allah itu pasti...
Dan tuhan kamu berfirman...
"Dan Tuhan kamu berfirman: "Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina."

Dari Abu huarairah berkata bahasanya rasullulah saw bersabda yang bermaksud....
"ada tiga doa yang di terima Allah secara langsung iaitu doa orang teraniaya,doa orang yang bermusafir dan   doa orang tua(ibu dan Bapa) terhadap anaknya."
(hadis riwayat abu daud).

Doa seorang Ibu tiada hijab ianya terus di angkat ke langit....
Ya Allah terima kasih atas rahmat mu yang menyembuhkan.....hanya padamu aku bermohon pertolongan....
cukuplah Allah bagiku...dan dia adalah sebaik-baik pertolongan...

“Setiap orang pasti pernah mengalami sakit. Rasulullah SAW sendiri mengalami sakit demam berat. Namun begitu Nabi tetap sabar dan tabah. Beliau mengatakan kepada Ibnu Mas’ud ra, bahawa penyakit yang datang ke dalam tubuh seorang Muslim itu dapat menggugurkan dosa sebagaimana pohon yang menggugurkan daunnya.”

“Dalam waktu lain, Rasulullah menjenguk Salman al-Fahrisi yang tengah berbaring sakit. Rasulullah bersabda. “Sesungguhnya ada tiga pahala yang menjadi kepunyaanmu dikala sakit. Engkau sedang mendapat peringatan dari Allah SWT, doamu dikabulkan-Nya, dan penyakit yang menimpamu akan menghapuskan dosa-dosamu.””

“Rasulullah pun melarang untuk mencela penyakit. Ketika Ummu Saib sakit demam dan mencela penyakit yang menimpanya, Nabi bersabda. “Janganlah kamu mencela demam. Karena sesungguhnya demam itu menikis kesalahan anak cucu Adam sebagaimana bara api mengikis keburukan besi.” (HR. Muslim)”


"MAKA NIKMAT TUHANMU YANG MANAKAH KAMU DUSTAKAN..".


sesungguhnya setiap yang tertulis ini yang baiknya datang dari Allah swt manakala yang buruknya dari kelemahan dan kesilapan diri saya sendiri...
wallahualam... 

Comments

  1. Moga anak cepat sihat....insyallah dgn berkat doa dri ibunya......

    ReplyDelete
  2. semoga anak mu cepat sembuh dan thanks atas ingatan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. trm ksh Kuazue...amin mudah2an..
      trm ksh kembali..sebenarnya lebih mengigatkan diri sendiri...

      Delete
  3. doa ibu yg paling mustajab.moga cepat sembuh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kak yon..trm ksh kak aleya dh sembuh..

      Delete

Post a Comment

salam semua terima kasih sudi tinggalkan komen di sini semuga menambahkan lagi kemesraan ikatan ukhwah..

Popular posts from this blog

cacatan (episod akhir ) Umrah dan ziarah..

Jumaat Terakhir

Kenduri Tahlil,doa selamat dan kesyukuran..