Perjalanan di waktu dinihari...

Dengan Lafaz Bismillah saya mulakan kalam bicara...
Alhamdulilah kita masih di benarkan Allah bernafas di buminya hari ini...
Semuga hari ini lebih baik dari semalam..

Sebaik menerima berita mengenai pemergiaan abang ipar saya menalipon suami yang berada luar daerah memohon keizinannya untuk pergi menziarah jenazah buat kali terakhir...

saya pergi bersama anak-anak yang kereta di pandu oleh anak sulung...dan inilah pertama kali saya membuat perjalanan jauh bersama anak sulung..
Cuaca langi sangat gelam..di selang seli dengan hujan lebat membasahi bumi..
Permulaan perjalanan dengan DOA...pertengahannya dengan ZIKRULLAH dan pengakhirannya dengan ALHAMDULILLAH.



Kami ingat-ingat lupa perjalanan ke sana ..cuaca dinihari yang gelap serta lebat agak menghadkan jarak pandangan mata...memasuki tol Cangkat Jering kami tersalah memilih laluan menghala ke Ipoh/ Kuala Kangsar..dugaan pertama bermula tetapi alhamdulilah Allah beri kami ketengangan menghadapinya...
menyusuri highway sehingga menjumpai laluan exit pertama untuk berpatah balik...bermakna kami telah menghabiskan masa hampir setengah jam dan 40 kilometer...perjalanan.

Perjalanan kami teruskan..sehingga lah sampai ke Tol susur keluar gurun...sebaik keluar saya jadi keliru menentukan arah dengan ujudnya jambatan baru (fly over)..telepon kakak..alhamdulilah arah yang di beri memudahkan kami selamat sampai ke destinasi...
sampai di rumah kakak jenazah masih ada kami membaca ayat-ayat suci di sisi aruah...buat kali terakhirnya..segala urusan memandi dan mengkafankan jenazah di lakukan di rumah..saya bantu orang kampung menyediakan kelengkapan untuk memandikan jenazah..kapur barus,air tapisan daun (saya tak pasti daun apa) dan sebagainya..

Pukul 11.00 pagi semuanya telah selesai alhamdulilah..

Perjalanan bertolak balik...cuaca agak terang...berhenti di hentian R & R anak saya shafiq merasa mengantuk...pergi basuh muka dan rehat-rehat sebentar..dan meneruskan perjalanan..
akhirnya sampai ke tol susur keluar Cangkat Jering...
ya Allah anak saya baru perasan yang tiket Tol telah hilang..kami berhenti di tepi laluan..mencari-cari masih tak jumpa...
saya berjalan menuju ke kaunter Tol untuk memaklum kan kepada petugas tol bahawa tiket tol hilang...petugas tol memberitahu saya kalau hilang kena bayar rm 77.90..jumlah yang agak banyak...
saya merayu mengatakan boleh tak di kurangkan sikit..dan memberitahunya inilah kami memandu jauh bersama anak saya untuk menziarahi kematian ahli keluarga...
Dia hanya terseyum..sahaja saya bertawakal dan bermohon kepada Allah agar di permudahkan tetapi jika terpaksa kami harus membayar jumlah yang demikian...

saya berkata kepada petugas tol saya masuk ke kereta dan akan memandu ke arah kaunter tol nanti beritahu berapa kami harus membayar nanti.....subahanallah "sesungguhnya kau lah berkuasa untuk menggerakkan hati manusia dan kepadamulah hambamu memohon pertolongan.."
Alahamddulilah sampai di kaunter dia bertanya "tadi akak masuk melalui tol mana juru yea..akak bayar rm 10.50 sahaja.." alhamdulilah syukur ya Allah..saya mengucapkan terima kasih kepadanya..
dan akhirnya Alhamdulilah kami sampai ke rumah dengan selamat....

Comments

  1. Pergi atas niat yang baik selalunya dipermudahkan...:) Alhamdulilah

    ReplyDelete
    Replies
    1. yea CT alhamdulilah segala-galanya di permudahkan Allah hendaknya..

      Delete
  2. asalam kak inaku sayang,

    salam takziah ats pemergian abg ipar ..ucu baru baca...
    nak habaq laaa...daun bidara digunakan utk memndikan jenazah...hihiiii..

    Bijak along dah boleh teman ibu dan pikul amanah abahnya..Muga ALLAH berkati hendaknya.
    syukurlah...apa yg dikongsikan mgkin boleh jadi panduan andai perkara yg sama berlaku..mudahan
    kita tak dibebnkan dgn kehidupan dunia ni...tol oo toll

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikummussalam adinda ucu ku sayang..

      Terima kasih dik tolong habaq daun bidara rupanya tak biasa dik kt sini semua kelengkapan mandi jenazah yang ready made je...
      tu lah daun bidara tu di blender dan di tapis ambil airnya..ini juga pengalaman baru bagi akak..sebab kalau di sini hanya memerhati yang buat semua ustazah yang di lantik bersama krew-krew je..

      Delete

Post a Comment

salam semua terima kasih sudi tinggalkan komen di sini semuga menambahkan lagi kemesraan ikatan ukhwah..

Popular posts from this blog

Bercuti di Bukit Tinggi

cacatan (episod akhir ) Umrah dan ziarah..

Jumaat Terakhir