Bicara si Kecil 1

Assalamualaikum ...semuga semuanya di rahmati Allah selalu hendaknya..

Balik dari sekolah semalam aleya berbual-bual dengan saya..

"Mama dekat sekolah kan cikgu tanya apakah cita-cita kami"
cikgu nak murid-murid beri 3 cita-cita..

 Tanya saya ...>>>>
"Yea aleya beritahu cikgu apa..", aleya bercita-cita hendak jadi apa bila dewasa nanti"..

Jawab Aleya >>>>
"Aleya cakap pertama aleya hendak jadi doktor, kedua hendak jadi jururawat, ketiga hendak jadi saintis"..
saya bertanya kepada Aleya cikgu cakap apa selepas itu..

"cikgu ashylani kata...uiishh...nak jadi siantis..bagus...bagus"..

Saya betanya kembali kepada aleya..
"aleya tahu tak saintis tu apa..."??
jawab aleya..
"hmmmmm.. saintis tu macam profesor comot tu di tv astro..buat ujikaji..ekperimen..,
Betul tak mama"...saya anggungkan sahaja rasanya  cukup setakat itu  pemahaman..nya mengenai kerjaya seorang saintis..buat masa ini..

saya memanggil aleya..
"Aleya..mari sini anak mama....
kalau hendak jadi doktor jadi doktor yang solehah...
kalau jadi Jururawat...jururawat yang solehah dan kalau mahu jadi Saintis..jadi saintis yang solehah..
Cita-cita iringi dengan useha,berdoa dan bertawakal...
Ingat setiap kebijaksaan yang ada pada kita hanya pinjaman kurniaan dari Allah..apa yang kita buat mesti kerana Allah barulah bahagia di dunia dan akhirat..Insyaallah.."


Jangan kejar kebahagiaan dunia semata-mata...


Comments

Popular posts from this blog

cacatan (episod akhir ) Umrah dan ziarah..

Jumaat Terakhir

Mohon ampun dan maaf...